توانبخشی دررفتگی و نیمه دررفتگی کشکک زانو برای کاهش درد و التهاب

در یک جابه‌جایی پاتلا، کشکک زانو ( کاسه زانو ) از محل طبیعی خود در شیاری در انتهای استخوان ران (استخوان فمور) خارج می‌شود. به طور معمول، کشکک زانو در داخل این شیار زمانی که زانو خم و یا صاف می‌شود، به بالا و پایین حرکت می‌کند. در هنگام جابجایی، کشکک زانو از این شیار خارج می‌شود و اغلب به سمت بیرون زانو حرکت می‌کند. اغلب شروع ناگهانی درد و تورم همراه با اختلال در حرکات زانو وجود دارد. در بعضی موارد، ممکن است آسیب به غضروف نرم (استخوان نرم) روی سطح زانو و یا استخوان ران، وجود داشته باشد.

خوشبختانه، بسیاری از اختلالات کشکک زانو ممکن است بدون جراحی درمان شوند. متخصص طب فیزیکی می‌تواند پس از جا انداختن دررفتگی کشکک زانو درمان‌هایی برای کاهش درد و تسریع روند بهبود شما پیشنهاد کند. درمان برای جابه‌جایی اولیه پاتلار شامل یک مرحله بهبود با توانبخشی است. در ابتدا، استفاده از یک بریس، کشکک زانو را در شیار خود نگه می‌دارد؛ برای راحت راه رفتن، ممکن است نیاز به استفاده از یک عصا داشته باشید. استراحت، یخ و بالا بردن پای آسیب دیده به کاهش درد و تورم در زانو کمک می‌کند. تمرینات توانبخشی با تمرکز بر بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات ران و لگن به منظور تطابق کشکک زانوها به تدریج اضافه می‌شوند.
اگر دچار دررفتگی یا نیمه دررفتگی کشکک زانو شده اید می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح از بهترین روش های درمان جابجایی کشکک زانو بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های غیر جراحی و یا رزرو وقت درمان می توانید با شماره های 03136252857  تماس حاصل فرمایید.

چرا کشکک زانو دچار دررفتگی می شود؟

بسیاری از جابه‌جایی‌های پاتلار در حالت "بدون برخورد" اتفاق می‌افتد و معمولا آسیب دیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که پای یک شما روی زمین گیر می‌کند و شما آن را سریع جابه‌جا می‌کنید یا تغییر جهت می‌دهید. در این نوع آسیب ممکن است یک لرزش (سستی) مفصل زانو وجود داشته باشد. اغلب افرادی که این نوع آسیب را پشت سر می‌گذارند، ساختار خاصی از استخوان ها مانند شیار کم عمق یا ناهموار برای کشکک زانو و یا کشکک زانوی آنها کمی بالاتر از ح نرمال روی استخوان ران (پاتلا آلتا) قرار دارد که موجب ایجاد زمینه بیشتر برای دررفتگی کشکک زانو می‌شود. این عوامل تعیین کننده این است که چگونه کشکک زانو در شیار خود حرکت می‌کند و ممکن است حرکات زانو آن را از محل خود جابه‌جا کند. علاوه بر این، کشکک زانو ممکن است پس از یک ضربه مستقیم به زانو جابه‌جا شود. این نوع آسیب به نیروی قوی برای جابه‌جایی زانو نیاز دارد و بنابراین اغلب سبب آسیب بیشتر به ساختارهای اطراف زانو می‌شود.

دررفتگی کشکک چه نشانه‌هایی دارد؟

اختلالات پاتلار اغلب باعث درد شدید و تورم می‌شود. افراد ممکن است سفتی زانو داشته و در صاف کردن زانو دچار مشکل باشند. آنها ممکن است متوجه شوند که کشکک زانو از محل خود جابه‌جا شده است. هنگامی حرکت زانو ممکن است حس کنند که زانوی آنها صدا می‌دهد . همچنین ممکن است در ناحیه داخلی کشکک زانو سفتی شدید وجود داشته باشد. اغلب کشکک زانوی جابه‌جا شده زمانی که زانو راست می‌شود، به صورت خود به خودی می‌تواند به محل خود بازگردد.

موارد زیر باعث افزایش خطر جابه‌جایی کشکک زانو می‌شود:

• بلند قد بودن
  • اضافه وزن داشتن
  • کشکک زانویی که بلند تر از حالت نرمال قرار می‌گیرد و یا به طور مستقیم در مفصل زانو قرار ندارد
  • عضلات پای ضعیف یا ناپایدار
  • آسیب زانویی در گذشته یا سابقه قبلی جابجایی کشکک زانو یا سابقه خانوادگی مشکلات زانو
  • این وضعیت اغلب در بزرگسالان و نوجوانان دیده می‌شود.

چگونه جابجایی کشکک زانو تشخیص داده می‌شود؟

دکتر احساس درد کشکک زانوی فرد را بررسی می‌کند و زانویش را خم و راست می‌کند، و آن را در جهت‌های مختلف حرکت می‌دهد. در صورتی که قبلا دچار آسیب زانو یا آسیب به کشکک زانو شده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر بیمار سابقه خانوادگی مشکلات زانو داشته باشد یا اگر بیمار بیماری‌های دیگر مرتبط با زانو داشته باشد، به پزشک اطلاع دهید. تصویر برداری اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن، ممکن است جابه‌جایی کشکک زانو و سایر آسیب‌های زانو را نشان دهد. به بیمار ممکن است مایع کنتراست داده شود تا زانو در تصاویر بهتر دیده شود.

دررفتگی و نیمه دررفتگی مفصل زانو را چگونه درمان کنیم؟

مفصل زانوی بیمار ممکن است خودبه‌خود به محل طبیعی خود برگردد. اگر این اتفاق رخ نداد، بیمار ممکن است به دنبال موارد زیر باشد:

بازگرداندن به حالت طبیعی

اگر کشکک زانو از شیار خود خارج شده باشد، اولین گام این است که کشکک زانو را به محل قبلی خود برگردانید. بعضی اوقات، بازگشت به حالت طبیعی به طور خود به خودی انجام می‌شود. در موارد دیگر، پزشک بایستی نیروی ملایمی را به کار ببندد تا کشکک زانو را در جای خود قرار دهد.

داروها

داروهای ضددرد برای کاهش درد ناشی از جابه‌جایی کشکک زانو استفاده می‌شوند. استامینوفن، درد و تب را کاهش می‌دهد. در یک روز بیش از 4 گرم (4000 میلی گرم) استامینوفن مصرف نکنید. NSAIDs ها، مانند ایبوپروفن، به کاهش تورم، درد و تب کمک می‌کنند. این داروها را برای اطفال زیر 6 ماه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

استفاده از یخ

استفاده از یخ به کاهش تورم و درد کمک می‌کند و ممکن است مانع از آسیب بافتی شود. از یک بسته یخی استفاده کنید یا یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. آن را با یک حوله بپوشانید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در هر ساعت و به صورت مستقیم بر روی زانو بگذارید.

بلند کردن پا

تا آن‌جا که امکان دارد زانوی خود را از سطح قلب بالا ببرید. این کار به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. زانو را روی بالش یا پتو قرار دهید تا راحت آن را بالا بیاورید.

بی حرکت کردن

پس از آسیب، به مدت 6 هفته یا بیشتر طبق دستور پزشک، مانع از حرکت زانو شوید. پزشک ممکن است روی پای شما را گچ بگیرد یا اسپلینت قرار دهد. بیمار ممکن است نیاز به پوشیدن یک بریس پا داشته باشد تا بتواند زانو خود را تثبیت کند. بریس پا را می‌توان تنظیم کرد تا حرکات زانو را بهبود بخشد.

عصا

در صورت تجویز پزشک، از عصا استفاده کنید. پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند برای مدتی وزن یا فشاری روی زانوی آسیب دیده خود وارد نکند. پزشک به بیمار چگونگی استفاده از عصا را نشان می‌دهد. بیمار ممکن است برای 4 تا 6 هفته نیاز به استفاده از عصا داشته باشد.

فیزیوتراپی

پزشکان می‌توانند در جلسات فیزیوتراپی به بیماران تمریناتی را که برای افزایش دامنه حرکتی در زانو موثر هستند، تدریس کنند. تمرین باعث قوی تر شدن زانو می‌شود، تعادل را افزایش می‌دهد و درد را کاهش می‌دهد. بیمار ممکن است نیاز به تقویت شکم، پشت، لگن و عضلات پا نیز داشته باشد. به بیمار ممکن است گفته شود که بعد از فیزیوتراپی، این تمرینات را ادامه دهد تا از جابجایی دیگر در زانو جلوگیری شود.

تمرینات جابجایی کشکک زانو

تمرینات منظم زانو یک راه عالی برای حمایت از هر هرگونه فرآیند بازیابی عملکردی است و همچنین در برابر آسیب‌های آینده فرد را محافظت می‌کند.این تمرینات چه به صورت فردی در خانه انجام شوند و چه توسط فیزیوتراپ در محل کلینیک انجام شود، نقطه خوبی برای شروع روند درمان است. به یاد داشته باشید قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

کشش همسترینگ درحالت ایستاده

یکی از مؤثرترین تمرینات برای درمان جابجایی پاتلار در موقعیت ایستاده شروع می‌شود، پاشنه پای آسیب دیده را به آرامی روی زمین گذاشته و حالت کشش در پای خود ایجاد کنید. پای پشت را به صورت آهسته خم کنید، دست خود را روی زانوی خم شده بگذارید و خم شدن را تا زمانی که احساس کشش کنید ادامه دهید.

مجموعه چهارتایی حرکات

بسیاری از دوره های فیزیوتراپی که برای درمان دررفتگی کشکک زانو استفاده می‌شود، مجموعه چهار تایی از حرکات تمرینی هستند، زیرا انجام دادن آنها بسیار آسان است و حتی کسانی که دارای مشکلات حرکتی هستند، به راحتی می‌توانند این تمرینات را انجام دهند. به سادگی بر روی زمین نشسته و پاها را مستقیما در مقابل خود قرار دهید. سپس پای آسیب دیده را به سمت کف زمین فشار دهید. اگر این کار به درستی انجام شود، زانو باید حرکت قابل ملاحظه کمی داشته باشد، اما یک فشار قابل توجه در قسمت پایین پا با این حرکت احساس خواهید کرد.

آسپیراسیون

آسپیراسیون یک روش برای حذف خون و مایع اضافی از زانو بوسیله یک سوزن است. این کار موجب کاهش تورم و درد زانو در دررفتگی کشکک زانو می‌شود.

آیا جراحی زانو لازم است؟

جراحی زمانی که پزشک نمی تواند کشکک دررفته زانوی بیمار را به محل قبلی خود حرکت دهد، مورد نیاز است. اگر دررفتگی کشکک زانو برای بیش از یک بار اتفاق افتاده باشد، جراحی ممکن است انجام شود.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."