عوارض صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن؛ درمان‌های نوین و بدون جراحی

صدا دادن و تق تق کهره های گردن، در واقع صدای خرد شدن، ساییده شدن یا صدای پاپ است که هنگام حرکت دادن گردن شنیده می‌شود. این صداها نشان دهنده حضور هوا در مفاصل یا بافت زیر جلدی است.

کشیده شدن یک تاندون یا عضله روی استخوان می‌تواند صدای تق تق را در هنگام چرخاندن سر ایجاد کند. اگر صدا دادن همراه با درد باشد، این حالت می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه‌ای تلقی گردد.

اگر به طور آگاهانه گردن را بشکنید و این عمل باعث بروز درد نمی‌شود، ممکن است در معرض خطر قرار نداشته باشید. اما اگر گردن در حالت معمول و بدون دخالت شما صدا دهد، به ویژه هنگامی که این صدا دادن با درد همراه است، شما می‌توانید در معرض خطر باشید. با این حال، بدون در نظر گرفتن علت مشکل، خبر خوب این است که صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن قابل درمان است و از این رو نباید نگران باشید.

صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن یک صدای شنیداری است که هنگام خم کردن (خم کردن گردن به پهلو) یا چرخش (چرخش سر) رخ می‌دهد. تجربه کردن درد با همراه با سر و صدا در گردن اغلب نشانه‌ای فراتر از یک فشار عضلانی است. این سر و صدا به احتمال زیاد ناشی از میزانی از دژنراسیون درون یک یا چند دیسک در ستون فقرات گردن است. درمان معمولاً شامل روش‌هایی می‌شود که درد را تسکین می‌دهند و به حفظ عملکرد طبیعی گردن کمک می‌کنند. همچنین درمان‌ها اغلب شامل تمرینات ورزشی هستند.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح با مجهزترین امکانات آماده خدمت رسانی به شما بیماران عزیز می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 03136252857 تماس بگیرید.

علل

صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن ناشی از چندین عامل است.

بیرون زدگی دیسک 

بیرون زدگی دیسک می‌تواند موجب ایجاد صدا زمانی که دو استخوان مجاور ستون فقرات (مهره‌ها) در حین حرکت بیش از حد به یکدیگر نزدیک و ساییده می‌شوند، شنیده شود. هنگامی که روانکاری ضعیف مفاصل و انعطاف پذیری ضعیف در بعضی شرایط دیده می‌شود، نقاط مهره‌ای مفصل (نقطه مالش دو مهره) نیز می‌توانند صدای تق تق را ایجاد کنند.

حرکت رباط یا تاندون در اطراف استخوان

یکی دیگر از علل احتمالی صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن، صدایی است که توسط رباط‌ها و تاندون‌ها ایجاد می‌شود، زیرا این اندام‌ها در طول حرکات روی استخوان‌ها کشیده می‌شوند. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که نیروی کافی در جهت مخالف وجود دارد (این حالت می‌تواند ناشی از اسپاسم عضلات باشد).

ساییده شدن استخوان روی استخوان

ساییده شدن یک استخوان روی استخوان دیگر زمانی ایجاد می‌شود که یکی از غضروف‌ها آسیب دیده و از بین رفته است. ساییده شدن یک استخوان روی استخوان دیگر در استئوآرتریت، بیماری که بروز آن با افزایش سن معمول است، مشاهده می‌شود. این وضعیت همچنین می‌تواند به علت آسیب‌های ضربه‌ای ناشی از حرکات ورزشی و یا ضربه‌های شدید وخیم‌تر شود.

چسبندگی

چسبندگی در مفصل می‌تواند در هنگام خم کردن یا چرخش سر (به دلیل نقص در حرکت) منجر به ایجاد صدای تق تق در گردن شود.

کاویتاسیون

مایع سینوویال غلیظی که هفت مفصل گردن را احاطه کرده است، استخوان‌ها را روان کرده و حرکت را آسان‌تر و رها می‌کند. این مایع از دی اکسید کربن و گازهای نیتروژن تشکیل شده است که قادر به تشکیل حباب‌ها هستند. فشار در داخل حباب می‌تواند به دلیل حرکت افزایش یابد و منجر به ترکیدن حباب یا صدا دادن گردن شود. این حالت به صورت یک صدای تق تق شنیده می‌شود و یکی از دلایل اصلی صدا دادن گردن است.

هنگامی که گردن تحت حالت کایروپراکتیک قرار می‌گیرد، صدای تق تق به علت خلاء موقتی موجود در مفصل ایجاد می‌شود که در نهایت باعث ایجاد صدا می‌گردد.

اسپاسم عضلانی گردن

اسپاسم عضلات گردن در ایجاد صدا و تق تق مهره‌های گردن دخیلند. اسپاسم منجر به حرکت اجباری و سفتی عضلات گردن، به ویژه در عضلات استرنوکلئیدوماستوئیدو تراپزیوس (عضله پشت) و در نتیجه ایجاد صدای تق تق در هنگام حرکت دادن گردن در جهات خاص می‌شود. علل مختلف اسپاسم عضلانی گردن عبارتند از:

ضربه‌های ناگهانی به گردن

وقتی که عضلات گردن (به علت ضربه‌های ناگهانی) آسیب می‌بینند، عضلات دچار اسپاسم می‌شوند و این امر منجر به کشیدگی مهره‌های گردن (استخوان گردن) می‌شود. در نتیجه، یک انحنای غیر طبیعی مهره‌های گردنی که به عنوان لوردوسیز نامیده می‌شود، به وجود می‌آید.

وضعیت قرار گیری نامناسب

شستن یا قوز کردن پشت میز یا در هنگام راه رفتن به ویژه به مدت طولانی، می‌تواند منجر به اسپاسم عضلات گردن شود. قرار گیری در موقعیت بد هنگام خواب (مانند خواب روی سطح ناهموار یا خواب روی تعداد زیادی بالش) همچنین می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلات گردن شود

کم آبی

از دست دادن بیش از حد مایعات و الکترولیت‌های بدن مانند کلسیم و منیزیم می‌تواند موجب اسپاسم عضلات شود. این حالت ممکن است تا زمانی که کمبود و عدم تعادل الکترولیتی اصلاح شود ادامه یابد.

علائم

علائم شایع صدا دادن و تق تق گردن شامل درد هنگام حرکت گردن یا سر، سفتی گردن و کاهش میزان حرکت است. به طور کلی، صدا دادن و تق تق گردن تنها توسط فردی که آن را تجربه می‌کند و در هنگام حرکت گردن شنیده می‌شود. افراد مبتلا به مشکل صدا دادن و تق تق گردن ممکن است سردرد، خستگی، اختلالات خواب و ضعف یا بیحسی در اندام فوقانی را تجربه کنند.

صدا دادن و تق تق گردن و سردرد

صدا دادن و تق تق گردن گاهی اوقات به بروز یک سردرد شدید منجر می‌شود. در حالی که برخی معتقدند که شکستن گردن راهی برای از بین بردن تنش ایجاد شده در مفصل گردن است، بهتر است بدانید که شکستن مهره‌های گردن باعث ایجاد فشار در گردن می‌شود. گاهی اوقات، در حین شکستن مهره‌های گردن، عضلات بیش از حد دچار کشیدگی می‌شوند و آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی می‌تواند با سردرد شدید همراه باشد.

علاوه بر این، شکستن مهره‌های گردن می‌تواند منجر به آسیب رساندن به اعصاب گردن شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، مسلماً علامتی هشدار دهنده بروز خواهد کرد. این علامت به شکل یک سردرد شدید بروز می‌نماید.

درمان

صدا دادن و تق تق گردن را می‌توان با روش‌های مختلف از جمله درمان علت اصلی و زمینه‌ای، درمان کرد. با توجه به موارد فوق، صدا دادن و تق تق گردن را می‌توان با روش‌های زیر درمان کرد:

گرم نگه داشتن گردن 

گرم نگه داشتن گردن با استفاده از یک بطری آب گرم یا کیسه حرارتی می‌تواند در از بین بردن درد ناشی از اسپاسم عضلانی، بهبود خون رسانی به منطقه آسیب دیده و ریلاکس کردن عضلات مؤثر باشد.

یخ 

استفاده از بسته‌های یخ همچنین می‌تواند در کنترل التهاب و کاهش درد در عضلات گردن کمک کند. قبل از قرار دادن کیسه‌های یخ روی گردن، برای جلوگیری از سوختگی، آ ن ها را درون یک حوله قرار دهید.

شرایط کار خود را تغییر دهید

صدا دادن و تق تق گردن گاهی ناشی از آسیب‌های جزئی در اثر فعالیت‌های جسمانی و یا حرکات تکراری در هنگام انجام دادن کار است. اگر صدا دادن و تق تق گردن ناشی از شرایط کاری شما باشد، می‌توانید تغییراتی را در محیط کار خود انجام دهید. اگر موقعیت کامپیوتر شما باعث بروز ناراحتی گردن می‌شود، موقعیت آن را تغییر دهید. با این حال، اگر کار شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید شرایط محیط را تغییر دهید، از مدیر خود بخوایید تا شما را به جایی دیگر منتقل کند.

موقعیت خواب خود را بررسی کنید

موقعیت خواب شما می‌تواند موجب ایجاد فشار روی گردن شما گردد. خوابیدن روی بالشی که بیش از حد سفت است یا در بالا قرار دارد یا تشک بسیار نرم می‌تواند باعث ایجاد فشار روی گردن و پشت گردن شما شود. اگر موقعیت خوابیدن شما مشکل دارد، باید آن را اصلاح کنید. یک بالش یا تشک ارتوپدی را امتحان کنید که بدن شما را در موقعیت صحیح نگه می‌دارد.

از کلار استفاده کنید

هنگامی که سفت شدن گردن موجب ایجاد ناراحتی در شما می‌شود، لازم است که از کلار استفاده شود، به خصوص اگر اسپوندیلوز وجود داشته باشد. استفاده از کلار در به حداقل رساندن حرکات غیر ضروری عضلات آسیب دیده و کاهش درد و دژنراسیون مفاصل کمک می‌کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی 

ضد التهاب هاب غیر استروئیدی داروهای قوی هستند که دو تأثیر عمده برای کاهش التهاب / تورم و تسکین درد را دارند. داروهای ایبوپروفن، آسپرین، اندومتاسین، پیروکسیکام و دیکلوفناک. از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند.

استئوپات یا کایروپراکتور

مراجعه به یک پزشک متخصص ستون فقرات که در ایجاد حرکت طبیعی گردن و عملکرد آن مهارت دارد، نقطهٔ خوبی برای شروع محسوب می‌گردد. تنظیم (تنظیم دستی) مفصل برای از بین بردن سفتی عضلات گردن انجام می‌شود. استئوپات و یا کایروپراکتور ممکن است حتی از روش کشش یا ماساژ در رفع مشکل و تسکین گردن استفاده کنند.

طب سوزنی

 

طب سوزنی یک روش درمانی شامل تسکین درد، تنش و تورم در ماهیچه‌ها با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک و قرار دادن آن‌ها در نقاط خاص انرژی در سطح ماهیچه / پوست است. طب سوزنی می‌تواند به صورت یک درمان اصلی یا کمکی برای رفع صدا دادن و تق تق گردن مورد استفاده قرار گیرد. طب سوزنی می‌تواند توسط ناتوراپت، پزشک طب فیزیکی، درمانگر ماساژ، فیزیوتراپیست و یا مددکار انجام شود. نقطه طب سوزی که موجب تسکین درد می‌شود ممکن است در مناطق دور از گردن قرار داشته باشد.

ماساژ حرفه‌ای گردن

صدا دادن و تق تق گردن را نیز می‌توان از طریق ماساژ حرفه‌ای گردن که به کاهش اسپاسم و التهاب کمک می‌کند و آرامش عضلات را افزایش می‌دهد نیز درمان کرد. این نتیجه را می‌توان با ماساژ بافت‌های عمیق گردن برای رسیدن به ناحیه‌ای که در اثر ضربه، تمرینات ورزشی و غیره آسیب دیده است، به دست آورد.

تمرینات

در حالیکه به طور کلی باید از انجام فعالیت بدنی اجتناب شود، اما تمرینات ورزشی وجود دارند که به اندازهی کافی ملایم هستند تا آسیب بیشتری ایجاد نگردد. با انجام تمرینات کششی خاص، می‌توانید به کاهش درد گردن یا سفتی خفیف کمک کنید. در ادامه تعدادی از تمرینات ورزشی که خود شخص می تواند انجام دهد ذکر شده اند.

تمرین خم کردن چانه  

برای انجام تمرین خم کردن چانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک بالش زیر سر بگذارید و زانوها را خم کنید.
  • به آرامی و با ملایمت، طی یک حرکت آرام، سر خود را به سمت سینه بکشید تا زمانی که سفت شدن عضلات را احساس کنید.
  • برای چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس استراحت کنید.
  • در صورت نیاز این حرکت را تکرار نمایید

تمرین جلو دادن و عقب کشیدن چانه

برای انجام تمرین جلو و عقب کشیدن چانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی یک صندلی بنشینید یا در حالت ایستاده پشت خود را صاف نگه دارید، شانه‌ها را پایین و در حالت ریلاکس قرار دهید.
  • به آرامی و با ملایمت، در حالی که امتداد نگاه خود را در حالت معمول نگه داشته‌اید، سر خود را به صورت افقی به عقب و جلو بکشید.
  • در طول تمرین، بقیه بدن خود را به صورت آرام و بدون حرکت نگه دارید.
  • در صورت نیاز این حرکت را تکرار نمایید

تمرین کشش

 

برای انجام تمرین کشش چانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی یک صندلی بنشینید یا در حالت ایستاده پشت خود را صاف نگه دارید، شانه‌ها را پایین و در حالت ریلاکس قرار دهید.
  • به آرامی، همانند تمرین خم کردن چانه سر خود را به سمت جلو متمایل کنید، به گونه‌ای که چانه به قفسه سینه برسد. اگر چانه به قفسه سینه نرسید نیز مشکلی ندارد.
  • سپس سر خود را تا آنجا که راحت هستید، به عقب خم کنید.
  • در صورت نیاز این حرکت را تکرار کنید.
  • در طول این تمرین اطمینان حاصل نمایید که کشش گردن و عضلات را احساس می‌کنید.

نکات پیشگیری

در ادامه چند توصیه پیشگیری کننده برای کاهش خطر ابتلا به صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن ذکر شده است:

  • برای حفظ پایداری عضلات، تمرینات گردن خود را به طور کامل انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که از تخت و بالش مناسب استفاده می‌کنید، به گونه‌ای که گردن شما در موقعیت راحت و مناسب قرار گیرد.
  • هنگام کار با کامپیوتر، اطمینان حاصل کنید که سرتان راحت است و خم نمی‌شود. ممکن است نیاز به افزایش ارتفاع مانیتور خود داشته باشید.
  • در بین انجام دادن فعالیت‌هایی که روی گردن شما فشار وارد می‌کنند، کمی به خود استراحت دهید.

 

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است