توانبخشی گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر ناشی از التهاب عصب و عضله

انقباض ناخواسته و ناگهانی در عضلات کمر به‌عنوان اسپاسم کمر شناخته می‌شود. گرفتگی کمر می‌تواند ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها ادامه یابد و در فرد درد و محدودیت حرکات ایجاد کند. درحالی‌که اکثر افراد ممکن است فقط اسپاسم کمر موقتی را تجربه کنند برخی دیگر به اسپاسم عضلانی مزمن مبتلا هستند که گاه‌وبیگاه بروز می‌کند. اسپاسم عضلات کمر ممکن است به‌طور ناگهانی و در واکنش به مشکلی اساسی و زمینه‌ای بروز کند.  فشار روی لیگامان هم ممکن است دلیل دیگری برای اسپاسم عضلات کمر باشد. همچنین تمرینات اشتباه و فعالیت‌های بدنی شدید می‌تواند گرفتگی‌های عضلات کمر را به وجود آورند.

گرفتگی کمر عارضه دردناکی است که اغلب افراد را از انجام امور روزمره بازمیدارد. پس اگر جزو افرادی باشید که به این عارضه دچار شدهاند، برای بهبود سریعتر و دائم به متخصص طب فیزیکی  مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح با استفاده از تکنیکهایی مانند تزریقات عضلانی ، ماساژ ، فیزیوتراپی ، التراسوند و ورزش قادر به رفع علت درد و اسپاسم ناحیه کمر هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت درمان میتوانید با شماره 03136252857 تماس حاصل فرمایید.

چرا به خشکی عضله کمر مبتلا میشویم؟


علت خشکی و گرفتگی عضلات و ماهیچه های کمر عبارتند از:

حرکت ناگهانی

شایعترین علت گرفتگی کمر حرکت غیرعادی است که باعث ایجاد اسپاسم عضلانی کمر میشود و هیچ ارتباطی با مهرهها در ستون فقرات ندارد. در عوض علت آن مربوط به عضلات و رباطهایی است که ستون فقرات را احاطه کردهاند. چرخش عضلات کمر هنگام انجام برخی از کارها یا بازی کردن و یا خم شدن برای بلند کردن اجسام سنگین میتواند باعث کشش بیشازحد و ناگهان یا پارگی عضلات کمر و درنتیجه منجر به اسپاسم عضله شود.

نشستن بیش ازحد در یک وضعیت ثابت

قرار دادن بدن در وضعیتی اشتباه میتواند موجب اسپاسم عضلانی همراه با درد گردن شود. این گرفتگی نتیجهی آسیب زمینهای است که در آن عضلات کمر، مخصوصاً در قسمت پایین، به علت وضعیت قرارگیری ضعیف بدن ، در طول مدتزمان طولانی تحت تأثیر قرار میگیرند.

التهاب عصب

التهاب نخاعی گاهی ممکن است به شکل اسپاسم عضله کمر تجربه شود. افراد مبتلابه عفونت ممکن است ابتدا درد آرام را تجربه کنند که سپس به درد شدید و اسپاسم عضلانی کمر تبدیل میشود. التهاب اعصاب در مناطقی که بافت نرم (رباطها و تاندونها) به استخوان متصل میشود، ممکن است درد شدید در کمر و مفصل بین ستون فقرات و لگن ایجاد کند.

التهاب عضلات

فعالیت بیشازحد و یا شدید عضلات در ناحیه گردن و قفسه سینه که به کمک تاندون به ستون فقرات متصل میشوند، باعث ایجاد التهاب میشود که موجب علائم دردناکی ازجمله اسپاسم عضله کمر میشود.

آرتروز

شرایطی که ناشی از سایش و پارگی و شکستگی مفاصل و غضروف است، ازنظر پزشکی بهعنوان التهاب مفصلی یا آرتروز  نامیده میشود. همانطور که این نوع آرتروز پیشرفت میکند، میتواند باعث آسیب به بافتهای نرم اطراف، ازجمله اعصاب و عضلات شود. این اتفاق منجر به اسپاسم عضلانی کمر در بسیاری از عضلات مختلف اطراف ستون فقرات میشود که بسیار شایع است.

دیسک کمر

آسیب به دیسک کمر مستقیماً به ستون فقرات یا اعصاب ظریف ستون فقرات فشار وارد میکند که موجب ضعف عضلانی و گرفتگی عضلات کمر میشود.

نشانه های همراه این بیماری چیست؟


بسته به علت، احساس اسپاسم میتواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از علائم احتمالی اسپاسم کمر، ازجمله موارد ذکرشده در زیر وجود دارد.

  • کمردرد
  • درد لگن
  • ضعف یا فشار عضلانی
  • انحنای ستون فقرات
  • احساس کشش پا بر روی زمین
  • خشکی گردن و گردن درد
  •  تهوع یا سوزش در پا یا باسن
  • درد شانه یا بازو
  • استحکام در ستون فقرات

چه کسانی بیشتر در معرض این آسیب هستند؟


خشکی عضله کمر در همه افراد اتفاق میافتد اما فاکتورهای زیر باعث میشود برخی افراد بیشتر دچار این عارضه شوند:

سن

گرفتگی عضله پشت و بهطور دقیقتر درد کمر معمولاً بین سنین 30 تا 50 سالگی رخ میدهد اما خطر اسپاسم عضله کمر با افزایش سن بیشتر میشود.

بارداری

بارداری باعث تغییراتی در ناحیه لگن میشود و تغییرات باعث افزایش فشار وزن میشود که معمولاً همراه با اسپاسم کمر است.

راههای تشخیص اسپاسم عضله کمر چیست؟


هنگامیکه درد کمر را تجربه میکنید، پزشک میتواند بهسادگی با شنیدن توضیحات دقیق علائم شما مشکل را تشخیص دهد. پزشک شما ممکن است یک اشعه ایکس را برای تعیین اینکه آیا علائم آرتروز یا حتی شکستگیهای استخوانی دارید، تجویز کند. ام آر آی نیز میتواند انجام شود و به پزشک امکان میدهد تا دید بهتری از ماهیچهها، بافت نرم، دیسکها و تأمین خون به کمر را داشته باشد.

چه راههایی برای درمان خشکی عضلات کمر توصیه میشود؟


روشهای زیادی برای درمان خشکی، اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر به بیمار توصیه میشود. برخی از روشهای توصیهشده توسط پزشکان عبارتند از:

استفاده از بسته های یخ

در 72 ساعت اولیه آسیب از یخ استفاده میشود تا التهاب کاهش یابد و درد ناشی از اسپاسم عضلانی را از بین ببرد. مشکل یخ این است که موقتاً عضله را حتی بیشازحد منقبض میکند. همچنین لازم به ذکر است که یخ نباید بیش از 20 دقیقه روی یک منطقه استفاده شود.

گرم کردن

گرم کردن ناحیه برای افزایش گردش خون مفید است و درنتیجه بافت ماهیچهها را شل میکند. بهتر است گرم کردن ناحیه را تا سه روز پس از شروع اولین تحریک به تأخیر بیندازید تا شانس رفع تورم ایجاد شود زیرا گرما التهاب منطقه را افزایش میدهد.

کمربند طبی(بریس)

درحالیکه حرکت بیشازحد کمر ممکن است موجب تشدید اسپاسم عضلات شود اما به اثبات رسیده است که جلوگیری کامل از حرکت ناحیه آسیبدیده مانع از روند بهبودی میشود. بهترین راهحل این است که از کمربند طبی استفاده کنید که مستقیم فقط بر روی ناحیه آسیبدیده فشار میآورد. بنابراین بافت را محافظت میکند و همچنان اجازه میدهد تا از سایر عضلات کمر استفاده کنید.

داروها

در بین داروهای بدون نسخه، ایبوپروفن برای تسکین موقت درد استفاده میشود. ایبوپروفن میتواند بهعنوان ضدالتهابی عمل کند اما مقدار دوز دارو باید توسط پزشک تجویز شود. آسپرین و استامینوفن نیز برای کاهش درد عضلانی معرفیشدهاند اما در دوزهای تجویزی، خواص ضدالتهابی نشان نمیدهند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از روشهای مختلفی برای کمک به کاهش اسپاسم عضلانی استفاده میکند. پزشک با بیمار کار میکند تا تحرک را بازگرداند و بدن خود را بهبود بخشد. پزشک همچنین ممکن است در مورد راههای کاهش اسپاسم و خشکی در آینده به بیمار آموزش دهد.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی راهی مؤثر برای کاهش اسپاسم و خشکی است. این کار از طریق مسدود کردن گیرندههای درد که موجب تحریک اعصاب به علت اسپاسم عضلات میشوند، انجام میشود .

 اولتراسوند

اولتراسوند روشی بسیار مؤثر برای تحریک بافت مناسب جهت درمان است. امواج صوتی تولیدشده و سپس از طریق ژل به بافت منتقل میشوند. این امر میتواند در مواردی که در آن اسپاسم عضلانی باعث تحریک بافت نرم کمر شده است بسیار مفید باشد.

درمان دستی

درمان دستی کمک میکند تا انعطافپذیری بافت نرم ستون فقرات افزایش یابد و فشار ناشی از هرگونه اختلال محدود و جزئی در قسمتهای مفصلی مهره ها کاهش یابد. این امر بهنوبه خود منجر به از بین بردن هرگونه دخالت عصبی ناشی از ناحیه ناکارآمد میشود.

 ماساژ درمانی

ماساژ  معمولاً فرمی سطحی و آرامتر است و بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که بافت آسیبدیده را از بین ببرد و باعث اسپاسم عضلات شود. اگرچه برخی از انواع ماساژهای عمیقتر باعث این اتفاقات میشوند. لازم به ذکر است که به علت افزایش گردش خون و آزاد شدن اسیدلاکتیک به علت ماساژ، ممکن است که این منطقه بهطور موقت دچار تورم و حساسیت به لمس بیشتری شود.

  طب سوزنی

طب سوزنی استفاده از سوزن برای تحریک نقاط خاص تجمع انرژی است. استفاده از سوزن باعث تحریک و خروج طبیعی مواد شیمیایی از مغز، کاهش التهاب و اسپاسم کمر میشود.

ورزش

ورزش برای رفع خشکی و گرفتگی عضله و ماهیچه کمر بسیار مفید است . ورزشهایی که برای بهبود خشکی کمر توصیه میشوند عبارت اند از:

چرخش در حالت خوابیده

برای انجام این ورزش به پشت بخوابید و زانوهای خود را خم و پاها را بر روی زمین بگذارید.  هر دوپاها و زانوهای خود را به هم بچسبانید پاها را به سمت راست حرکت دهید تا کشش را در سمت چپ پایین کمر احساس کنید. اجازه ندهید شانه چپ از زمین بلند شود. پس از نگه داشتن این حرکت برای 10 تا 30 ثانیه، کشش را در سمت چپ تکرار کنید.

پوزیشن نوزادی

برای انجام این حرکت زانو بزنید و بهآرامی باسن را پایین بیاورید تا روی پاشنه قرار بگیرد. سپس کف دستانتان را در مقابل خود بر روی زمین قرار دهید و آنها را به سمت جلو بکشید تا کشش را در کمر احساس کنید. سعی نکنید هنگام انجام این حرکت باسن از روی پاشنه ها بلند نشود.

کشش روی زانوها

برای اجرای این ورزش بر روی دستها و زانوها قرار بگیرید. با پایین آوردن شکم به سمت زمین شروع كنید و اجازه دهید كه لگن به سمت جلو بیاید. این موقعیت را برای 10 تا 30 ثانیه نگه دارید. سپس قوس پشت را مانند گربهای عصبی به بالا بکشید تا باسن و عضلات شکم را درگیر کنید. باز هم این حرکت را برای 10 تا 30 ثانیه نگه دارید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است