متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه بیماریهایی را درمان می‌کند؟

متخصصان طب فیزیکی و یا پزشکان توانبخشی، پزشکانی هستند که در پزشکی فیزیکی غیر جراحی، یعنی درمان مشکلات عضلانی اسکلتی، شامل عضلات، استخوان‌ها، مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها و اعصاب بدون استفاده از جراحی تخصص دارند. هدف نهایی آنها بازگرداندن عملکرد، تحرک و کیفیت زندگی است. این متخصصین از طریق طیف وسیعی از روش‌ها، از نظارت بر برنامه‌های درمانی و برنامه‌های فیزیوتراپی گرفته تا آزمایش‌های هدایت عصبی و الکترومیوگرافی، تشخیص و درمان آسیب‌های جسمی و معلولیت‌ها را انجام می‌دهند. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی همچنین قادر به انجام اقدامات حداقل تهاجمی برای بازگرداندن تحرک و عملکرد، مانند تزریق اپیدورال با هدایت فلوروسکوپی و تزریق با هدایت سونوگرافی مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها هستند.

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به طیف گسترده‌ای از بیماران کمک می‌کنند، از جمله افرادی که از آسیب، بیماری یا درد اسکلتی عضلانی رنج می‌برند. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی پیشگیری ثانویه از ناتوانی که روشی غیر جراحی برای توانبخشی است و به مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی اختصاص دارد را فراهم می‌کنند. مشاوره با متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی قبل از انجام درمان جراحی می‌تواند یک تصمیم ارزشمند باشد. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی بینش وسیعی را برای کمک به بیماران در درک طیف کامل گزینه‌های درمان ارائه می‌دهند. اگر شما یا کسی که شما می‌شناسید از درد، آسیب یا بیماری عضلانی اسکلتی رنج می‌برد، می‌توانید با متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در کلینیک دکتر فلاح تماس بگیرید. پس از ارزیابی جامع، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یک برنامه درمان سفارشی، غیر جراحی که بر اساس نیازهای منحصر به فرد شما طراحی شده است، ایجاد می‌کند. این برنامه اغلب شامل شناسایی و مدیریت درمان بیرونی و / یا برنامه‌های توانبخشی مانند درمان فیزیوتراپی و شغل درمانی می‌باشد. این برنامه همچنین شامل تجویز و نظارت بر داروها و استفاده از دستگاههای پشتیبانی مانند اورتوتیک ها، در صورت مفید بودن می‌باشد.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت می‌توانید با شماره‌های 03136252857 تماس حاصل فرمایید.

نقش متخصص طب فیزیکی در درمان و توانبخشی بیمار چیست؟

آموزش متخصصان فیزیوتراپی وسیع است و به آنها اجازه می‌دهد که به کل بدن به جای یک عضو دقت داشته باشند. با بررسی سایر مناطق بدن، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی می‌توانند علت درد را با بررسی روابط تمام قسمت‌های متحرک بدن تشخیص دهند. هدف متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی بازگرداندن عملکرد در بیماران آسیب دیده، مبتلا به بیماری‌ها و اختلالات است.

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی اغلب به عنوان یک مشاور با پزشکان، مانند پزشکان مراقبت‌های اولیه و متخصصان اعصاب و یا یک تیم از متخصصان پزشکی برای بهینه سازی درمان بیمار همکاری می‌کنند. وقتی یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در توانبخشی بیمار نقش مهمی ایفا می‌کند، یک روند شامل ایجاد برنامه گام به گام برای توانبخشی تا هدایت کل تیم توانبخشی بیمار، متشکل از چندین متخصص مانند پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، کارشناسان روانشناسی، شغل درمانی، مدیران مراقبت، و دیگر پزشکان و متخصصین را مدیریت خواهد کرد.

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی می‌توانند از روش‌های غیر جراحی برای درمان آسیب و بیماری و مدیریت درد استفاده کنند. این روند می‌تواند شامل تجویز داروهای کمکی و ضد درد برای کمک به بهبود عملکرد، تمرینات قدرت و انعطاف پذیری، و ابزار کمکی مانند بریس و صندلی چرخدار باشد. برای کسانی که نیاز به انجام عمل جراحی دارند، مشاوره با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی قبل و بعد از جراحی می‌تواند در سرعت بخشیدن به بهبود و حفظ عملکرد مفید باشد.

از آنجایی که یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بر سلامت عملکرد تمرکز می‌کند، درمان بیمار را بر اساس نیازهای او تقسیم می‌کند. اگر بیمار تنها می‌خواهد از پله‌ها بالا برود یا با فرزندانش بازی کند، برنامه درمانی او ممکن است متفاوت از یک ورزشکار حرفه‌ای المپیک آسیب دیده باشد که امیدوار است دوباره به صورت حرفه‌ای رقابت کند. بیمار هر نیازی که داشته باشد، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی. می‌توانند به او کمک کنند متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی کارهای زیر را انجام می‌دهند:

• تعیین ارزش و نقش درمان فیزیکی در روند بهبود بیمار، آموزش روش‌های ورزشی مناسب به بیماران.
  • طراحی یک برنامهٔ طب فیزیکی و توانبخشی شخصی.
  • به عنوان یک مشاور سلامت و تغذیه برای کمک به بیماران و ایجاد عادات سالم عمل می‌کند.
  • تجویز و مدیریت دارو.
  • انجام تزریقات به نواحی دردناک بیمار جهت کمک به کاهش درد و بازگرداندن عملکرد.
  • مشخص کردن نیاز بیمار به حمایت روحی اجتماعی و حمایت دیگر متخصصان پزشکی
  • تجویز درمان‌های مکمل مانند طب سوزنی پزشکی

اگر بیمار به درمان غیر جراحی پاسخ مثبت ندهد، یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ممکن است بیمار را به یک متخصص جراحی ارجاع دهد.

متخصص طب فیزیکی چه می‌کند؟

در تخصص‌های زیر پزشک خواهد آموخت که:

• پس از آسیب رسیدن به ستون فقرات، توانبخشی را انجام دهد. از آنجا که کمر درد یک بیماری رایج است، بسیاری از متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی تخصص در زمینهٔ درمان ستون فقرات را انتخاب می‌کنند. آن‌ها ممکن است بیشتر روی توانبخشی در مدیریت ستون فقرات یا درد ستون فقرات تمرکز کنند.
  • درمان درد عضلانی اسکلتی مزمن و یادگیری تجویز دارو و فیزیوتراپی برای مدیریت درد اصلی.
  • توانبخشی پس از آسیب‌های ورزشی.
  • بازگرداندن عملکرد مغز پس از سکته مغزی یا آسیب. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی درمان را برای بیماران ارزیابی می‌کنند و به درمان تغییراتی مانند حافظه ضعیف، تکانشگری و ناتوانی‌های ارتباطی می‌پردازند.
  • توانبخشی اعصاب و عملکرد نخاع
  • تخصص در درمان بیماران زیر 18 سال.

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی چه روش‌هایی را انجام می‌دهند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی روش‌های غیر جراحی را انجام می‌دهند. این برخی از این روشها عبارتند از:

• الکترومیوگرافی (EMG): الکترودهایی با سوزن ظریف به عضلات وارد می‌شود تا عملکرد عضلات و اعصاب را اندازه گیری کند. این روش کمک می‌کند تا متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی تشخیص دهند ضعف ناشی از نارسایی عضلات یا اعصاب است.
  • مطالعات هدایت عصبی (NCS): با استفاده از الکترود برای مشخص کردن محل آسیب به سیستم عصبی انجام می‌گردد.
  • تزریق مفصل محیطی: تزریق به استخوان و بافت نرم برای کمک به تشخیص و درمان اختلالات.
  • تزریق نقاط ماشه‌ای: با استفاده از لیدوکایین یا درای نیدلینگ در نقاط ماشه‌ای برای کاهش درد بافت نرم.
  • سونوگرافی اسکلتی-عضلانی: با استفاده از تصاویر داخلی سونوگرافی برای ارزیابی ناهنجاری‌های نرم بافت نرم و هدایت تزریق انجام می‌شود.
  • مدیریت اسپاستیسیتی: با استفاده از عوامل ضد اسپاسم خوراکی برای درمان اسپاستیسیتی پس از آسیب سیستم عصبی مرکزی (سکته مغزی، فلج مغزی و غیره) و کمک به کاهش درد.
  • متخصصان فیزیوتراپی: همچنین ممکن است درمان‌هایی نظیر روش‌های تشخیصی و تزریقی تصویری هدایت شده ستون فقرات، تزریق اپیدورال، رادیوفرکانسی، و سایر روش‌هایی مانند طب سوزنی و درمان سلول‌های بنیادی و پی آر پی را ارائه دهند.

این متخصص کدام یک از بیماری‌های ستون فقرات را درمان می‌کند؟

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی طیف وسیعی از مشکلات را که بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کنند. در ادامه لیستی از شرایطی که به طور معمول توسط متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی درمان می‌شود، ذکر شده است:

• کمر درد، سیاتیک
  • آسیب‌های عضلانی و رباط
  • آسیب‌های کاری
  • درد میوفاسیال
  • فیبرومیالژیا
  • آسیب نخاعی
  • آرتروز
  • اسپوندیلیت انکیلوز
  • پوکی استخوان
  • ناهنجاری‌های پیاده روی (گام)
  • آمپوتاسیون
  • بیماری بیرون زدگی دیسک کمر
  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • سندرم پست پولیو
  • شکستگی ناشی از استخوان‌های ضعیف یا استفاده بیش از حد
  • پیچ خوردگی‌ها/کشیدگی‌ها

از آنجا که ستون فقرات محل بسیاری از سیستم‌های عضلانی اسکلتی بدن است، بسیاری از متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی بر درمان کمر درد تمرکز می‌کنند. برای کسانی که متخصص بیماری‌های ستون فقرات هستند، تمرکز آنها ممکن است بسته به آموزش و ترجیح شخصی آنها بیشتر در زمینه توانبخشی یا تزریق (مدیریت درد) باشد.

تفاوت بین طب فیزیکی و فیزیوتراپی چیست؟

تفاوت بین فطب فیزیکی و فیزیوتراپی چیست؟

تفاوت بین یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یک متخصص فیزیوتراپی تنها در آموزش نیست. متخصص فیزیوتراپی سه برابر زمان بیشتری را صرف آموزش دیدن می‌کند و می‌توانند از دانش نورولوژیکی و ارتوپدی برای تشخیص مشکل در بیماران استفاده کنند. علاوه بر این، متخصصین فیزیوتراپی می‌توانند ام آر آی ها و الکترومیوگرامها را انجام دهند. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی ممکن است داروها را تجویز نکنند و یا تشخیص انجام ندهند. اما متخصصان فیزیوتراپی نیز درمانی را انجام نمی‌دهند. آن‌ها بیماری را تشخیص می‌دهند، در مدیریت درد و بهبود درمان و توانبخشی کمک می‌کنند، اما از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی. درخواست می‌کنند تا برنامهٔ درمانی را انجام دهند. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی درمان واقعی و تمرینات را انجام می‌دهند و از شرایطی مانند گرما، سرما و تحریک الکتریکی نیز بهره می‌برند. متخصصان فیزیوتراپی همچنین ممکن است سایر بیماری‌ها (عوارض جانبی مشترک) را که بیمار دارد به صورت همزمان با برنامهٔ توانبخشی درمان کنند.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

• دکتر سلمان فلاح- متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی وفیزیوتراپی
    آدرس: اصفهان- خ حکیم نظامی-ابتدای خ محتشم کاشانی (دقیقی)- جنب ام آر ای سپاهان- ساختمان زهره- طبقه چهارم
    تلفن:  03136255653
  • دکترعلی فرخانی- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
    آدرس: اصفهان- خیابان شمس آبادی- چهارراه قصر- روبروی بانک ملت- کوی 26(دهش)
    تلفن: 2367465 0313
  • دکتر جعفر پورقاسمیان- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
    آدرس: اصفهان- شمس آبادی- چهارراه قصر- رو به روی بانک ملت- کوی 126 (دهش)
    تلفن 03132372301
  • دکترسپیده سجادیه خواجویی- متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی وفیزیوتراپی
    آدرس: اصفهان- میدان بزرگمهر ابتدای خیابان بزرگمهر- کوی معراج- ساختمان پزشکان طبقه اول.
    تلفن: 32674940 031
  • دکتر علیرضا مقتدری- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی
    آدرس: اصفهان- خیابان شمس آبادی- چهارراه قصر- مجتمع پزشکی قصرنور- واحد 305
    تلفن: 03132240068
  • دکتر امیر مویدنیا-متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی و فیزیوتراپی
    آدرس 1: خمینی شهر- خیابان بوعلی- روبروی بیمارستان شهید آیت‌الله اشرفی، ساختمان پارسیان، بلوک A طبقه سوم
    تلفن: 09134225400
    آدرس 2: اصفهان- خیابان بزرگمهر- بیمارستان شهید آیت الله صدوقی، کلینیک ارتوپدی و طب فیزیکی
    تلفن پذیرش کلینیک ارتوپدی 031 32912000
  • دکتر بابک وحدت پور - متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی و فیزیوتراپی استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    آدرس: خیابان صفه- بیمارستان الزهرا- کلینیک طب فیزیکی وتوانبخشی
    تلفن:6289000
  • دکتر سهیل ستاری: متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی و فیزیوتراپی استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    آدرس: اصفهان- خیابان شمس آبادی- جنب ام آر ای ساختمان هزاره- طبقه چهارم
    تلفن: 03132206494
  • دکتر شهریار میر شمس:متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی
    آدرس: اصفهان- خیابان توحید میانی- جنب بانک پاسارگاد- ساختمان البرز-طبقه پنجم
    تلفن:36288620 031
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه بیماریهایی را درمان می‌کند؟
1 از 1 رای