اصفهان، خیابان حکیم نظامی، ابتدای خیابان محتشم کاشانی (دقیقی)، جنب MRI سپاهان، ساختمان معین، طبقه چهارم

پی ار پی برای آرتروز زانو چگونه و در چند جلسه انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه مفصل زانو بزرگترین مفصل در بدن است ، پیچیده ترین مفصل نیز به شمار می‌آید. عملکرد مفصل زانو، این است که به پا اجازه می‌دهد تا خم، صاف و یا چرخیده شود،و به مچ پا و باسن کمک می‌کند تا وزن بدن را تحمل کند.. وقتی مفصل زانو تحت تأثیر آرتروز قرار گیرد ،زانو آسیب دیده و دردناک می‌شود. این امر به دلیل از بین رفتن غضروف‌ها و عدم توانایی آن در ترمیم و بازسازی مانند سایر ساختارهای بدن از جمله عضلات  اتفاق می‌افتد.

در سالهای اخیر، یک روش درمانی پیشرفته به نام پی ار پی و یا پلاسمای غنی از پلاکت ، شهرت خود را در جامعه پزشکی به دلیل توانایی ثابت شده در درمان آرتروز زانو ایجاد کرده و به عنوان جایگزینی مناسب برای جراحی زانو عمل می‌کند.  در ادامه‌ی مطب درباره‌ی علت آرتروز زانو و عملکرد تزریق پلاسمای غنی از خون(پی ار پی) در درمان آن، بیشتر توضیح داده شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی پی ار پی آرتروز زانو و یا رزرو نوبت در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی سلمان فلاح با شماره تلفن­‌های ۰۳۱۳۶۲۵۲۸۵۷  تماس حاصل فرمایید.

علت آرتروز زانو چیست؟

علت آرتروز زانو چیست

فاکتورهای زیادی وجود دارد که فرد را مستعد آرتروز زانو  می‌کند. بسیاری از مردم تحت تأثیر تصور غلطی قرار دارند که ژنتیک عامل اصلی است. تحقیقات در حال حاضر نشان می‌دهد عوامل دیگر مانند تغذیه، سبک زندگی ، تراز بدن و محیط  در آرتروز زانو تأثیر بیشتری دارند. پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سوابق پزشکی او، مناسب ترین شیوه‌ی درمان را توصیه می‌کند. برای شمار زیادی از بیماران آرتروز، پی ار پی می‌تواند گزینه‌ی درمانی مناسبی باشد.

از کجا متوجه آرتروز زانو شوم ؟

علائم آرتروز زانو شامل موارد زیر می‌باشد که در صورت داشتن درد و یا این علائم در طولانی مدت باید حتما برای درمان اقدام کرد:

• درد شدید زانو در هنگام راه رفتن و یا ایستادن
  • التهاب مفصل زانو
  • احساس خشکی در زانوها
  • کاهش دامنه‌ی حرکتی مفصل زانو بعلت فشار ناشی از التهاب و تورم
  • صدا دادن مفصل زانو در حین بیدار شدن از خواب صبح یا پس از نشستن به مدت طولانی

برای کاهش علائم آرتروز، پی ار پی درمانی تاثیر مثبتی داشته و یکی از ایمن‌ترین تزریق‌هایی بوده که در درمان‌های دارویی ارائه می‌شود. پی ارپی زانو منجر به تقویت و بازسازی غضروف‌ها در کنار سایر ساختارهای داخل زانو که دچار تحلیل رفته‌اند یا دردناک و متورم شده اند، می‌شود.

چگونه پی ار پی برای آرتروز زانو موثر است؟

پلاسمای غنی از پلاکت شامل برداشتن مقدار کمی خون از بدن بیمار است که سپس در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. این فرآیند گلبول‌های قرمز خون را از پلاسما جدا می‌کند و سپس محلول بدست آمده در ناحیه‌ی آرتروزی زانو تزریق می‌شود. پلاسما سرشار از فاکتورهای رشد خاصی است، که در آزمایشات بالینی تأثیر مثبتی بر غضروف زانو نشان داده است. سوابق ایمنی بی‌عیب و نقص آن باعث شده است که هزاران پزشک در سراسر جهان اکنون آن را به عنوان یک گزینه موثر و غیرتهاجمی برای درمان آرتروز زانو بکار برند. موارد زیر از مزایا پی ار پی آرتروز زانو می‌باشند:

• کاهش التهاب و تورم در ناحیه آسیب دیده زانو
  • افزایش گردش خون و کلاژن سازی در مفصل زانو.
  • غیر تهاجمی
  • عوارض کم‌تر نسبت به روش‌های جراحی
  • عدم بروز عفونت بدلیل استفاده از خون بیمار در درمان
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • مشخص شدن نتیجه‌ی درمان در کوتاه مدت

آیا پی ار پی برای آرتروز زانو عوارض دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده و درمان بسیاری از بیماران آرتروزی با پی ار پی، ثابت شده است که این روش هیچ عارضه و یا خطری برای بیمار ندارد و تنها ممکن است بیمار تا مدتی احساس درد و سوزش داشته باشد. این درمان، بدون جراحی و بیهوشی انجام می‌شود و این از مزیت‌های اصلی این درمان است . برای پیشگیری از عارضه‌های جدی و یا تداخلات دارویی، پزشک قبل از انجام این درمان تمامی علائم و مشکلات بیمار را بررسی می‌کند.

چند جلسه پی ار پی لازم است؟

پاسخ به درمان در افراد مختلف متفاوت است، اما اکثر افراد به ۳-۵ جلسه‌ی پی ار پی برای درمان آرتروز زانو  نیاز دارند.

آیا پی ار پی آرتروز زانو برای همه افراد مناسب است؟

آیا پی ار پی آرتروز زانو برای همه افراد مناسب است

پی ار پی (prp)برای بسیاری از افراد که داررای مشکلات انعقادی و یا گردش خون، بیماری‌های قلبی و یا باردار هستند توصیه نمی‌شود. و پزشک درمان‌های جایگزین از جمله موارد زیر را برای این دسته از افراد توصیه می‌کند.

• داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی 🙁 ایبوپروفن استامینوفن یا تایلنول – پاراستامول، ناپروکسن)
  • انواع مختلفی از زانوبندها برای درد آرتروز زانو وجود دارد. نوع زانوبند به محل آرتروز در مفصل بستگی خواهد داشت. آنها با ایجاد ثبات در مفصل در طی فعالیت‌های تحمل وزن به تسکین درد کمک می‌کنند.
  • ویسکوز روشی است که شامل تزریق اسید هیالورونیک به مفصل زانو است. اسید هیالورونیک بخشی از مایع سینوویال است. نقش اصلی آن کمک به روانکاری مفصل است. این درمانی است که اگر پزشک احساس کند مناسب است، می توان آن را با درمان پرولوزون در کلینیک ترکیب کرد.
  • یک فیزیوتراپیست به بهبود قدرت، انعطاف پذیری و هماهنگی عضلات کمک می‌کند. توصیه‌های فیزیوتراپی همچنین ممکن است شامل تغییر سبک زندگی و توصیه‌هایی در مورد انواع مختلف ورزش منظم باشد.
  • در کنار درمان آرتروز زانو، متخصصین به بیماران در مورد مکملهای خاصی که ممکن است بتوانند به بیمار کمک کند مانند گلوکوزامین و کندرویتین توصیه می‌کند. گلوکزآمین یک عنصر سازنده در سلولهای غضروفی است و کندرویتین به آنها کمک می کند تا قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کنند. کرم‌های موضعی که در آنها کپسایسین وجود دارد، گاهی اوقات می‌توانند تسکین دهنده درد باشند. مکمل‌ها و کرم‌های موضعی فقط به بیماران در مراحل اولیه بیماری کمک می‌کنند.