اصفهان، خیابان حکیم نظامی، ابتدای خیابان محتشم کاشانی (دقیقی)، جنب MRI سپاهان، ساختمان معین، طبقه چهارم

علت و درمان زانو درد شبانه چیست؟

آیا خوابیدن برای شما دشوار است یا اینکه نیمه شب به دلیل درد زانوی خود از خواب بیدار می‌شوید؟ در این مقاله می‌توانید در مورد دلایل مختلف درد و آنچه می‌توانید برای تسکین آن انجام دهید، بخوانید.

چه عواملی باعث زانو درد شبانه می‌شود؟


زانو درد شبانه می‌تواند بر کیفیت خواب و در کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. کمبود خواب می‌تواند باعث بدتر شدن درد شود.

دلایل مختلفی برای زانو درد شبانه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها با ورزش، عادت‌های تسکین دهنده درد و داروهای مسکن بدون نسخه قابل درمان هستند.

دانستن علت درد و تعیین بهترین روش برای درمان، تسکین درد را آسان می‌کند. در اینجا به شایع‌ترین علل زانو درد در شب اشاره می‌شود.

  1. آرتروز

آرتروز شایع‌ترین علت درد زانو در شب در میان افراد بالای ۵۰ سال است. در واقع هنگام معاینه زانو با رادیوگرافی، تا ۷۰ درصد از افراد مبتلا به درد مزمن زانو شواهدی از آرتروز را نشان می‌دهند.

آرتروز نوعی اختلال تحلیل برنده مفاصل و به معنی فرسودگی غضروف است. هنگامی که غضروف از بین می‌رود، استخوان‌های برهنه با یکدیگر برخورد می‌کنند که می‌تواند بسیار دردناک باشد. آرتروز مزمن است و به طور کامل قابل درمان نیست، اگرچه کاهش سرعت انحطاط ان ممکن است.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن آنتی بادی‌های بدن به بافت اطراف مفصل شما حمله می‌کنند. در نتیجه، لایه نازک سلول‌هایی که مفاصل شما را می‌پوشانند، ملتهب می‌شوند. اگر آرتریت روماتوئید درمان نشود، ممکن است مفصل شکل و تراز خود را از دست بدهد. این مشکل در نهایت مانند آرتروز می‌تواند مفصل را به طور کامل از بین ببرد. این نوع آرتروز مزمن است و به طور کامل قابل درمان نیست. با یک درمان مناسب اغلب می‌توان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد.

آرتریت پس از سانحه وضعیتی است که پس از آسیب (ضربه) زانو را گرفتار می‌کند، به عنوان مثال پارگی مینیسک و آسیب رباط یا شکستگی زانو. آرتریت پس از سانحه، می‌تواند به غضروف مفصل آسیب برساند. ممکن است چندین سال از زمان آسیب بگذرد تا علائم آرتروز پس از سانحه را تجربه کنید.

  1. نقرس

نقرس یکی از دلایل عمده زانو درد شبانه است. نقرس زمانی رخ می‌دهد که بدن شما قادر به تجزیه اسید اوریک نباشد. اسید اوریک ماده زائد بسیاری از انواع مواد غذایی است. به جای دفع ادرار، اسید اوریک در جریان خون شما تجمع می‌یابد و باعث تشکیل بلورهایی در مفاصل مانند زانو می‌شود. این مشکل منجر به التهاب، درد شدید و تورم در زانو می‌شود.

نقرس

علائم نقرس زانو در طول شب اغلب بدون هشدار است، زیرا شما از حرکت می‌ایستید و دما و جریان خون در مفصل کاهش می‌یابد.

زانوی شما ممکن است به طور دوره‌ای داغ، متورم، قرمز و بسیار دردناک شود.

  1. التهاب تاندون پاتلا

التهاب تاندونی است که کاسه زانو را به استخوان شما متصل می‌کند. التهاب مفصل به صورت دردی درست در زیر مفصل زانو احساس می‌شود.

این وضعیت “زانوی جهنده” نیز نامیده می‌شود زیرا اغلب افرادی که فوتبال، بسکتبال، والیبال و سایر ورزش‌هایی که پرش و چرخش در آن‌ها زیاد است را بازی می‌کنند، به آن مبتلا می‌شوند.

  1. بورسیت

بورسیت یک کیسه کوچک پر از مایع در نزدیکی مفصل زانو است. چندین حفره در مفصل زانوی شما و اطراف آن وجود دارد. بورس‌ها به عنوان یک بالشتک عمل می‌کنند که اصطکاک و فشار بین استخوان‌ها و تاندون‌ها، عضلات و پوست نزدیک مفاصل را کاهش می‌دهند.

همه بورس‌ها ممکن است ملتهب شوند اما شایع‌ترین التهاب در داخل بورس واقع در سمت داخلی زانو، زیر خط مفصل رخ می‌دهد.

چگونه می‌توان درد زانو در شب را تسکین داد؟


روش‌های مختلفی برای تسکین درد در زانو وجود دارد، حتی اگر نمی‌دانید چه عواملی باعث ایجاد آن شده است.

با این حال اگر درد فروکش نکرد، برای تشخیص علت درد و یافتن روش درمانی مناسب باید با پزشک خود صحبت کنید.

ایجاد تغییرات ساده در برنامه روزانه می‌تواند از دردناک شدن زانوی شما در طول شب جلوگیری کند.

اقدامات پیشگیرانه در طول روز

اقدامات پیشگیرانه در طول روز

  • در طول روز به طور منظم به زانوهای خود استراحت بدهید. بالا بردن زانوها روی صندلی ممکن است تورم را کاهش دهد.
  • برای کاهش تورم و حمایت از زانو از باند فشاری استفاده کنید.
  • کفش‌های حمايتی با كفی نرم و كفش‌های تخت را انتخاب کنید تا فشار وارد شده به زانوها کاهش یابد.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن بر روی گردش خون تأثیر می‌گذارد و اگر زانوی شما آسیب دیده باشد مدت زمان بهبودی را طولانی می‌کند.
  • کاهش وزن داشته باشید. هرگونه کاهش وزن میزان فشار بدن بر مفاصل و به ویژه زانوها را کاهش می‌دهد.

اقدامات پیشگیرانه قبل از خواب

  • قرار دادن گرما یا خنک کردن زانو به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه قبل از خواب می‌تواند درد را تسکین دهد. گرما باعث بهبود گردش خون در زانو و نرم شدن بافت سفت و سخت آن می‌شود. سرما التهاب را آرام می‌کند و تورم را پایین می‌آورد. موردی که برای شما بهتر است را امتحان کنید.
  • به پشت بخوابید و پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این کار را هر شب به مدت ۲۰ دقیقه قبل از خواب انجام دهید. این باعث کاهش تورم در زانو می‌شود.

آیا ورزش مفید است یا بهتر است به زانو استراحت بدهم؟

ممكن است ورزش كردن باعث درد زانو شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد که فعال ماندن باعث تسکین درد، کاهش تورم و سفتی مفاصل مبتلا به آرتروز، نقرس یا سایر بیماری‌های مزمن می‌شود.

ورزش متوسط ​​به شما در حفظ حرکت کامل زانو کمک می‌کند و عضلات حمایت کننده از مفصل را تقویت می‌کند. این تأثیرات مثبت را می‌توان با انواع مختلف ورزش مانند کاردیو، قدرت و هماهنگی به دست آورد.

مفید بودن ورزش برای درمان درد زانو1

اگر حداقل ۳۰ دقیقه در روز و پنج روز در هفته ورزش می‌کنید، باید طی چهار تا شش هفته تحرک بهتر و درد کمتری داشته باشید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، می‌توانید هر روز نیم ساعت را به سه جلسه ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید.

اگر درد در حین ورزش یا بعد از آن بدتر شد، باید موارد زیر را انجام دهید

  • کاهش شدت
  • کوتاه شدن مدت زمان ورزش
  • جستجوی متخصصانی که در تنظیم روش‌های شما کمک می‌کنند
  • صحبت با پزشک خود

نکات دیگر برای ورزش هنگام احساس زانو درد شبانه

  • گرم کردن قبل از فعالیت بدنی و همچنین سرد کردن پس از آن مهم است.
  • استراحت کردن و استراحت دادن به زانو در مسافت‌های طولانی ممکن است از درد جلوگیری کند.
  • تبدیل دویدن در جاده یا تردمیل به ورزش با دوچرخه فشار وارد بر زانوها را کاهش می‌دهد.
  • ورزش در آب گرم باعث کاهش وزن وارد بر مفصل شما می‌شود و به حرکت و تحرک مفصل کمک می‌کند.

سایر گزینه های درمانی برای درد زانو در شب

دارو

NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن): مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه از نوع مسکن ممکن است به کاهش درد و آرام شدن التهاب کمک کند. این دارو با خطر همراه است، زیرا می‌تواند منجر به زخم معده، ناراحتی قلبی یا کلیوی شود. بنابراین باید در مورد مصرف این نوع داروها با پزشک خود صحبت کنید.

مسکن موضعی: مسکن‌های موضعی اغلب به صورت ژل، کرم، اسپری و پچ‌هایی هستند که مستقیماً روی زانوی خود می‌مالید. آن‌ها با تاثیر گذاشتن از طریق پوست به طور مستقیم به مفصل زانو، به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر درد فروکش نکرد یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. زانو درد در نهایت می‌تواند در فعالیت‌های روزمره شما تداخل ایجاد کند و بدون کمک دیگران فعالیت را برای شما دشوار می‌کند.

پزشک در صورت نیاز می‌تواند درد شما را ارزیابی کند و سایر داروها یا روش‌های درمانی را برای شما تجویز کند.

سایر درمان‌ها شامل موارد زیر است


 

درمان‌های زانو درد شبانه

  • تزریق استروئید در مفصل
  • تزریق مکمل‌های هیالورونیک اسید که مفاصل زانو را روان کرده و باعث حرکت نرم‌تر زانو می‌شوند.
  • داروهای اصلاح كننده‌ پاسخ بيولوژيك كه می‌توانند مانع از ايجاد التهاب مفصلی توسط سيستم ايمنی شما در بيماری‌های خودايمنی مفصل شوند.
  • داروهای ضد روماتیسم اصلاح كننده بیماری (DMARDs) كه می‌توانند به طور خاص به بهبود آرتریت روماتوئید و سایر دلایل خود ایمنی آرتروز كمك كنند.

جراحی زانوی مبتلا به آرتروز

برای کسانی که آرتروز زانوی پیشرفته دارند و روش‌های غیرجراحی برای آن‌ها امتحان شده و موثر نبوده است، ممکن است جراحی تعویض مفصل بهترین راه حل باشد. این روش معمولاً فقط در مواردی مورد توجه قرار می‌گیرد که توانایی راه رفتن از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

درمان‌های جراحی عبارتند از:

  • بازسازی مفصل آسیب دیده: این روش شامل صاف کردن یا تغییر شکل استخوان‌ها (استئوتومی) است.
  • تعویض مفصل: با این روش، مفصل آسیب دیده زانو برداشته شده و با اتصال پلاستیکی یا فلزی جدید جایگزین می‌شود.

مقالات اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس