جراحی بسته ستون فقرات با تزریق کورتون، اوزون و پی آر پی

جراحی بسته دیسک کمر با استفاده از آخرین فن‌آوری‌های پیشرفته برای درمان کمردرد و درد ناحیه گردن ناشی از مشکلات مختلف ستون فقرات است. ابزار جراحی مخصوص، دستگاه‌ها و تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته برای مشاهده و انجام عمل جراحی از طریق برش‌های کوچک استفاده می‌شود. هدف از انجام این روش به حداقل رساندن آسیب به عضلات و ساختارهای اطراف آن است که باعث بهبود سریع‌تر و درد کمتر می‌شود اما تزریق ستون فقرات روش درمانی غیر جراحی برای درمان درد مزمن کمر است. تزریق بعضی از مواد دارویی از طریق بلوک کردن سیگنال‌های عصبی بین مناطق خاص بدن و مغز درد را کاهش می‌دهد. روش درمان شامل تزریق بی‌حسی موضعی، آستروئیدها و داروهای مخدر به بافت نرم، مفاصل و یا ریشه‌های عصبی می‌شود. همچنین ممکن است شامل بلوک‌های عصبی پیچیده و تحریک نخاعی باشد.

اگر مشکل دژنراتیو نخاعی در ستون فقرات بیمار باعث فشرده‌سازی اعصاب نخاعی شود می‌تواند درد حاد یا مزمن، بی‌حسی و ضعف ایجاد کند سپس پزشک ممکن است توصیه‌هایی مانند تزریقات را توصیه کند تا سعی شود علائم بیمار را پس از عمل جراحی ستون فقرات بررسی کند. در کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح، طیف وسیعی از روش‌های مختلف برای کمک به رفع نیاز بیماران به انجام جراحی ستون فقرات و عوارض جانبی آن وجود دارد. این روش‌ها شامل پی آر پی، تزریق استروئید، بلوک عصبی و غیره است که می‌توانند فتق دیسک، دژنراتیو ستون فقرات و سایر مشکلات کمر و گردن که باعث درد می‌شوند را درمان کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 03136252857 تماس حاصل فرمایید.

مزایای روش جراحی بسته دیسک کمر چیست؟

در مقایسه با جراحی باز ستون فقرات، روش‌های جراحی با حداقل تهاجم سریع‌تر و ایمن‌تر هستند و دوره بهبودی کوتاه‌تری دارند. با توجه به کاهش آسیب به عضلات و بافت نرم (در مقایسه با روش‌های باز)، مزایای جراحی بسته دیسک کمر عبارتند از:

•  از نظر زیبایی بهتر است زیرا برش‌های کوچک‌تر روی پوست ایجاد می‌شود.
  •  از دست دادن خون کمتر
  •  کاهش ریسک آسیب عضلانی زیرا هیچ برشی در عضله ایجاد نمی‌شود یا برش بسیار جزئی است.
  •  کاهش خطر ابتلا به عفونت و درد پس از عمل
  •  دوره بهبودی پس از جراحی کوتاه‌تر و توانبخشی کمتری لازم است.
  •  کاهش وابستگی به داروهای مسکن پس از عمل جراحی

علاوه بر این، برخی از عمل‌های جراحی حداقل تهاجمی به‌عنوان روش‌های سرپایی انجام می‌شوند و تنها بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود بنابراین خطر واکنش‌های نامطبوع به بیهوشی عمومی کاهش می‌یابد.

چه بیماری‌هایی را می‌توان با جراحی بسته و تزریق درمان کرد؟

مشکلات قابل‌درمان با استفاده از روش‌های جراحی بسته دیسک کمر و تزریق عبارت‌اند از:

•  بیماری دیسک دژنراتیو
  •  دیسک کمر
  •  تنگی نخاع کمری
  •  ناهنجاری‌های ستون فقرات مانند اسکولیوز
  •  عفونت‌های نخاعی
  •  بی‌ثباتی ستون فقرات
  •  شکستگی تراکم استخوان
  •  تومورهای ستون فقرات

انواع تزریق و جراحی‌های بسته ستون فقرات کدامند؟

برخی از روش‌های مهم تزریق و عمل بسته دیسک کمر و گردن عبارتند از:

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق اپیدورال کمر مؤثرترین درمان حداقل تهاجمی برای برخی از بیماران مبتلا به کمردرد یا پادرد به علت پیچیدگی عصبی است. به‌طور معمول اعصابی که نزدیک به ستون فقرات هستند و به کمر یا پاها کشیده می‌شوند به دلیل دیسک کمر یا بافت زخم فشرده می‌شوند. این باعث می‌شود که عصب تحریک، ملتهب و متورم شود. کورتیزون ضدالتهاب قوی است که توانایی کاهش تورم و التهاب در این عصب را دارد و درنتیجه باعث شکستن چرخه تورم و تحریک می‌شود. این روش با استفاده از فلورسکوپی (هدایت اشعه ایکس) انجام می‌شود، به‌طوری‌که پزشک دارو را دقیقاً جایی قرار می‌دهد که احساس می‌کند مؤثرترین جواب را خواهد داشت.

رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی روش درمانی است که به‌منظور کاهش یا حذف موقت علائم درد در ناحیه ستون فقرات با غیرفعال کردن اعصاب کوچک در اطراف ستون فقرات استفاده می‌شود. عصب‌های ایجادکننده درد در بسیاری از بیماران اغلب کوچک هستند که می‌توانند درد شدید ایجاد کنند. با استفاده از انرژی رادیوفرکوئنسی بافت اطراف اعصاب گرم و به‌طور موقت این اعصاب را از کار می‌اندازند و فیبرهای عصبی ایجاد کننده درد غیرفعال می‌شوند. این روش با قراردهی عصب آسیب‌دیده تحت هدایت اشعه ایکس انجام می‌شود. هنگامی‌که این کار به‌ درستی انجام شود، پروب مخصوص پیشرفته امکان انتقال انرژی رادیویی را به منطقه موردنظر فراهم می‌کند. سپس جریان الکتریکی برای خنثی کردن اعصاب حسی ایجاد می‌شود که مفصل فاست را حمایت می‌کند.

بلوک عصبی

سیستم عصبی کنترل هر دو توابع آگاهانه، که تحت کنترل ما هستند و توابع ناخودآگاه که به‌طور خودکار رخ می‌دهند را بر عهده دارد. هنگامی‌که اعصاب به علت ضربه یا به‌عنوان نتیجه‌ای از بیماری‌هایی مانند دیابت آسیب می‌بینند، درد ایجاد می‌شود. این درد نوروپاتی نامیده می‌شود. اغلب تزریق بی‌حسی موضعی یا داروهای ضدالتهابی استروئیدی در اطراف اعصاب آسیب‌دیده می‌تواند منجر به تسکین درد شود. این تسکین ممکن است موقت باشد اما در برخی موارد می‌تواند منجر به بهبود دائمی شود. هدف انجام بلوک‌های عصبی می‌تواند برای تشخیص انجام شود به این معنی که تزریق آزمایشی است تا پزشک متوجه شود آیا درد از عصب بلوک شده است یا خیر. همچنین بلوک عصبی می‌تواند تلاشی برای کاهش یا رفع همیشگی درد باشد. گاهی درد در اعصاب توسط سیستم عصبی تعریف می‌شود و بلوک عصبی تلاش می‌کند تا سیستم عصبی را به حالت عادی و بدون درد بازگرداند. گاهی این درد ناشی از عصبی است که در بافت اسکار به دام افتاده است و تزریق انجام‌شده سعی می‌کند که بافت اسکار عصب را از بین ببرد.

درمان پی آر پی

پی آر پی (PRP) روش غیرتهاجمی و غیر جراحی است که به‌عنوان فرم جدیدی از درمان انواع مشکلات اسکلتی عضلانی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. در این روش پزشک بخشی از خون بیمار را می‌گیرد و در سانتریفیوژی قرار می‌دهد که پلاکت‌ها را متمرکز می‌کند. پلاکت‌ها با ترشح فاکتور رشد که باعث تحریک رشد سلول‌های دیگر می‌شوند بهبودی بسیاری از بافت‌ها مانند لیگامان، عضلات و استخوان‌ها را سرعت می‌بخشند. سپس پزشک یک دوز پلاسما غنی از پلاکت را در ناحیه آسیب‌دیده بیمار تزریق می‌کند. پزشک درمان پی آر پی برای رباط‌ها و تاندون‌ها، از جمله تزریق دیسک و درمان پس از جراحی، را برای انواع صدمات مرتبط با ستون فقرات و ورزش ارائه می‌دهد.

تزریق فاست

تزریق به مفصل فاست که گاهی بلوک فاست نیز نامیده می‌شود می‌تواند به‌طور مؤثر چرخه درد را از بین ببرد که اگر درمان نشود احتمال مزمن شدن آن افزایش می‌یابد. تزریق را می‌توان به ناحیه گردن، قفسه سینه و کمر در سراسر ستون فقرات از گردن به پایین‌ بر اساس عصب درگیر شده انجام داد. این روش از رنگ کنتراست برای مشخص کردن منبع درد در مفاصل فاست ستون فقرات استفاده می‌کند. همچنین از استروئید درمانی و بی‌حسی موضعی برای کاهش درد و التهاب که ممکن است در این منطقه وجود داشته باشد استفاده می‌شود.

اوزون تراپی

درد ستون فقرات، مانند گردن درد و کمردرد (با یا بدون درد اساسی)، می‌تواند با اوزون تراپی برطرف شود. به‌عنوان مثال برای درمان دیسک فتق، گاز اکسیژن (اوزون) از طریق تزریق به دیسک کمر داده می‌شود. سرسوزنی درمان را مستقیماً به دیسک ارائه می‌دهد و فضای دیسک را کاهش می‌دهد. این اتفاق به علت اکسیداسیون پروتئگلیکان‌ها است که پروتئین‌هایی هستند که در مرکز دیسک (به نام هسته پالپوس) یافت می‌شوند. هنگامی‌که فضای دیسک کاهش می‌یابد، فشار روی اعصاب نیز کاهش می‌یابد. این کار به‌نوبه خود میزان احساس درد را کاهش می‌دهد.

جراحی مفصل ساکروایلیاک

تزریق مفصل ساکروایلیاک درواقع تزریق بی‌حسی با استروئید ماندگار به مفاصل ساکروایلیاک است. مفاصل ساکروایلیاک در پشت قرار دارد جایی که در آن ستون فقرات لومبوساکرال به لگن می‌پیوندد. این مفاصل جفت (راست و چپ) هستند و با یک کپسول مفصلی مانند کپسول مفاصل انگشت احاطه شده‌اند. استروئید تزریقی باعث کاهش التهاب در فضای مفاصل می‌شود که می‌تواند درد و سایر نشانه‌های ناشی از التهاب را کاهش دهد. تزریق اصلی فقط چند دقیقه طول می‌کشد. تزریق شامل ترکیبی از بی‌حسی موضعی و استروئید است. قبل از تزریق دارو، چندین بار مقدار کمی رنگ کنتراست برای تائید قرار دادن سوزن در مکان مناسب استفاده می‌شود. این درمان در حالتی انجام می‌شود که بیمار روی شکم دراز کشیده و از هدایت فلوئورسکوپی (اشعه ایکس) نیز استفاده می‌شود.

دیسککتومی آندوسکوپی انتخابی

دیسککتومی آندوسکوپی انتخابی روشی جدید برای کاهش و حذف دیسک کمر است. به‌ جای انجام جراحی باز، با استفاده از بی‌حسی محلی و با کمک پرتوهای اشعه ایکس، میکرو سازهای مخصوص طراحی‌ شده، دیسکتوم و پروب لیزری به داخل فضای دیسک کمر وارد می‌شوند و دیسک توسط مکش برداشته می‌شود و فضا بسته می‌شود. دیسککتومی آندوسکوپی انتخابی از جراحی دیسک کمر معمولی متفاوت است زیرا هیچ انشعاب عضلانی یا حذف استخوان وجود ندارد. تنها یک برش کوچک وجود دارد تا پزشک بتواند ابزار بسیار کوچک را به دیسک کمر وارد کند. اکثر عوارض ناشی از عمل جراحی با انتخاب دیستکتومی آندوسکوپی رفع می‌شوند.

پس از تزریق چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام تزریق دیسک کمر بیمار به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در اتاق ریکاوری تحت نظارت قرار می‌گیرد. بیمار برای بازگشت به خانه پس از تزریق به همراه نیاز دارد. بیمار همچنین باید حداقل 24 ساعت پس از تزریق تا زمانی که داروهای ضدالتهابی تأثیر خود را می‌گذارند، استراحت و از هرگونه فعالیت اجتناب کند.

خطرات ناشی از عمل جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست؟

هر جراحی دارای خطراتی است. خطرات ناشی از جراحی بسته دیسک کمر عبارت‌اند از:

•  عفونت
  •  خونریزی بیش‌ازحد
  •  درد
  •  آسیب عصبی
  •  لخته شدن خون
  •  ترشح مایع نخاعی که ممکن است سردرد یا مشکلات دیگر را ایجاد کند.
  •  عدم تسکین کافی کمردرد

خطرات بسته به سن بیمار، وضعیت سلامت او و نوع درمان انتخاب‌شده متفاوت هستند.