بهترین متخصص طب فیزیکی در اصفهان از چه روش های درمانی استفاده می کند؟

متخصصین طب فیزیکی در ارزیابی و درمان اختلالات بدن انسان متخصص هستند که در درجه اول از راه جسمی انجام می‌شود. مهم نیست که این شرایط ناشی از آسیب ، بیماری یا دلایل دیگر باشد ، آن‌ها در درجه اول روی افرادی متمرکز هستند که عملکرد یا اختلالاتی در سیستم اسکلتی عضلانی ، عصبی ، قلبی ریوی و سطحی (پوستی) دارند. متخصصین طب فیزیکی عملکرد این دستگاه‌ها را ارزیابی کرده و از روش درمانی مناسب برای کاهش درد و بهبود عملکرد بدنی استفاده می‌کنند. این خدمات توسط افراد در هر سنی و پیش زمینه ای بسیار مورد نیاز است.

این رشته نیاز به مهارت‌های خوب ارتباطی و حل مسئله و توانایی انجام فعالیت‌های بدنی سخت دارد. فیزیوتراپی‌ها از همکاری با افراد و خارج از یک محیط اداری سنتی لذت می‌برند. متخصصین طب فیزیکی در مکان‌های مختلفی  از بیمارستان‌ها گرفته تا امکانات ورزشی گرفته تا خانه‌های سالمندان ، مدارس و کلینیک‌ها کار می‌کنند.

دکتر سلمان فلاح به عنوان یکی از بهترین متخصصین طب فیزیکی در اصفهان از تکنیک­‌های فیزیوتراپی جهت تسکین درد، کاهش التهاب و افزایش دامنه­‌ی حرکتی در ناحیه­‌ی آسیب دیده برای بیمار بکار می‌­برد. تمامی روش‌­های درمانی کاملا ایمن بوده و هیچ خطر و عارضه ای برای بیمار ایجاد نمی­‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تکنیک‌­های فیزیوتراپی و یا رزرو نوبت در کلینیک دکتر سلمان فلاح با شماره تلفن‌­های 03136252857  تماس حاصل فرمایید.

انواع تکنیک‌­های بهترین متخصص طب فیزیکی

انواع تکنیک¬های بهترین متخصص طب فیزیکی

برای کاهش درد،التهاب، ترمیم بافت آسیب دیده و در بسیاری از موارد دیگر متخصص طب فیزیکی از یک و یا ترکیبی از روش‌های زیر برای بهبود وضعیت کنونی بیمار استفاده می­کند:

انتشار میوفاشیال

انتشار میوفاشیال یک تکنیک مفید و کارآمد است که شامل اعمال فشار پایدار ملایم در محدودیت‌های بافت همبند میوفاشیال برای از بین بردن درد و بازیابی حرکت است.

بیوفیدبک

بیوفیدبک یک روش درمانی قدرتمند ، بی خطر و عاری از دارو است که توسط متخصص طب فیزیکی استفاده می‌شود. با استفاده از بیو فیدبک درمانی ، شما در مورد تجهیزات تخصصی آموزش دیده اید که به شما کمک می‌کند تا تغییرات کوچک در اقدامات فیزیولوژیکی مانند درجه حرارت پوست ، ضربان قلب و تنفس را تشخیص دهید. این تغییرات به صورت گرافیکی بر روی صفحه رایانه نمایش داده می‌شوند. با اجرای مهارت‌های آموخته شده در جلسات بیو فیدبک ، در نهایت قادر خواهید بود سیستم عصبی خود را بدون استفاده از ابزار بیو فیدبک تنظیم کنید. با به دست آوردن این سطح جدید از آگاهی خود می‌توانید تأثیر مثبت و قدرتمندی بر سلامتی خود بگذارید.

درمان کرانیوساکرال (CST)

درمان کرانیوساکرال یک سیستم ارزیابی و درمان کامل بدن است که فرد را به عنوان یک مجموعه کلی و یکپارچه مشاهده می‌کند و از تکنیک‌های ملایم و غیر تهاجمی استفاده می‌کند. استفاده از درمان کرانیوساکرال به تقویت توانایی‌های درمانی طبیعی بدن کمک می‌کند و برای بسیاری از شرایط از جمله درد مزمن ، سردرد ، بیماری‌های سیستم ایمنی ، اختلالات عصبی ، TMJ و عدم تعادل خلقی مفید است.

انتشار عاطفی سوماتو

متخصص در تکنیک‌های تصویربرداری و گفتگو درگیر می‌شود که می‌تواند بیمار را از طریق برخورد غیرقابل چالشی با احساسات طولانی مدت راهنمایی کند. بیمار برای رها شدن از این مشکلات نیازی به تجزیه و تحلیل مشکل ندارد.

متحرک سازی احشایی

متحرک سازی احشایی به معنای ایجاد تحرک در ارگان و حرکت دادن آن است. متحرک سازی احشایی یک تکنیک دستی درمانی است که به ارگآن‌های داخلی بدن و بافت‌هایی که آن‌ها را به یکدیگر و سیستم اسکلتی متصل می‌کنند، می‌پردازد.

هنگامی که اندام و بافت‌های اطراف به خوبی کار نمی‌کنند ، درد و اختلال در عملکرد ارگان ایجاد می‌شود. ایجاد تغییر موضعی در اندام می‌تواند برای بهبود عملکرد خود اندام و یا ساختارهای عضلانی و اسکلتی در نزدیکی عضو مفید باشد. دست‌کاری احشایی می‌تواند این حرکت اساسی را بازیابی کند و درد را از بین ببرد.

تکنیک‌های انرژی عضلات

یک تکنیک ملایم و غیر تهاجمی که در آن عضلات بیمار به طور فعال از یک موقعیت دقیق در یک جهت خاص در مقابل یک نیروی ضد آن استفاده می‌شود. از تکنیک‌هایی برای تحرک مفاصل ، کشش عضلات فشرده و استخوان‌ها و بهبود گردش خون محلی استفاده می‌شود.

کار کردن با انرژی یک روش درمانی سبک و بدون لمس است که به دنبال ترمیم و حفظ جریان طبیعی و روان انرژی در بدن ، مراکز انرژی (چاکراها) و میدان یا تشعشع الکترومغناطیسی (انرژی) است. با آزاد کردن انرژی‌های راکد ، مسدود شده یا کاهش یافته ، آن را به آرامی ، اما قدرتمند ، متعادل ، سالم ، اتصال بدن / ذهن / روح و سرزندگی را تقویت می‌کند.

رفع آسیب و تروما

یک رویکرد بدن محور برای کار با فیزیولوژی آسیب زا می‌باشد.

طب سوزنی

متخصص طب فیزیکی فشار را در امتداد نقاط نصف النهار طب سوزنی با انگشت شست و انگشتان برای تعادل سیستم‌های انرژی در بدن اعمال می‌کند.

متحرک سازی مفاصل

متحرک سازی مفاصل شامل شل شدن مفصل محدود و افزایش دامنه حرکت آن از طریق فراهم کردن شتاب آهسته (یعنی سرعت) و افزایش دامنه (یعنی مسافت حرکت) به طور مستقیم به سد یک مفصل است ، سطوح واقعی حرکتی استخوان بر روی یکدیگر نمی‌توانند مفصل خود را حرکت دهند. حرکت این مفصل‌ها باید بدون درد باشند (مگر اینکه اپراتور خیلی تهاجمی به مفصل مشکل دار فشار وارد نماید).

توان‌بخشی عصبی و عضلانی

فیزیوتراپی برای توان‌بخشی عصبی شامل تشخیص و درمان شرایط مؤثر بر سیستم عصبی است. مثال‌ها شامل مدیریت صدمات مغزی و نخاع ، سکته مغزی ، اسکلروز عضلانی (MS) و دیستروفی عضلانی (MD) ، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری ALS یا لو گریگ) ، گیلیان بار ، بیماری پارکینسون و سایر اختلالات عصبی است. متخصصین فیزیوتراپی ارزیابی‌های جامعی را برای ارزیابی دقیق وضعیت فرد و تهیه یک برنامه درمانی برای رفع نیازهای خاص فرد انجام می‌دهند. فیزیوتراپی‌ها برای رفع ضعف و فلج ، سرگیجه ، تعادل ضعیف ، دشواری در راه رفتن و حرکت و از بین رفتن کلی استقلال عملکردی ، از انواع تمرینات ، تکنیک‌های درمانی و تجهیزات تخصصی استفاده می‌کنند.

توان‌بخشی و آموزش وستیبولار

توان‌بخشی وستیبولار (VR) ، یا درمان توان‌بخشی دهلیزی (VRT) یک روش تخصصی درمانی است که برای کاهش مشکلات اصلی و فرعی ناشی از اختلالات دهلیزی در نظر گرفته شده است. این روش یک برنامه مبتنی بر ورزش است که در درجه اول برای کاهش سرگیجه و گیجی ، عدم ثبات نگاه و یا عدم تعادل و افتادگی طراحی شده است.

شواهد نشان داده است كه توان‌بخشی دهلیزی در بهبود علائم مربوط به بسیاری از اختلالات دهلیزی (گوش داخلی / تعادل) مؤثر است. افراد مبتلا به اختلالات دهلیزی اغلب با سرگیجه ، گیجی، اختلال در بینایی و یا عدم تعادل روبرو می‌شوند. این موارد مشکلاتی است که اهداف توان بخشی برای رفع آن‌ها طراحی می‌شود.

سلامت زنان

تأکید علوم بهداشتی بر تناسب اندام و سلامتی ، توجه زنان را به این امر جلب کرده است که باید در زمان تفریح ، کار و در طول زندگی به بدنشان توجه بیشتری نشان دهند. بسیاری از فیزیوتراپی‌ها دارای آموزش‌های تخصصی هستند که زنان با شرایط پزشکی متنوعی بهره‌مند خواهند شد. این درمانگران از تمامی جنبه‌های آموزش فیزیوتراپی خود برای ارزیابی و معالجه بیماران خانم، ارتقاء و تقویت سلامتی در طول زندگی استفاده می‌کنند. تمام درمان‌ها به صورت جداگانه پس از ارزیابی دقیق طراحی می‌شوند. برخی از تخصص‌های فیزیوتراپی رایج برای موارد زیر کاربرد دارد: درد لگن ، بی اختیاری ادرار ، بارداری و زایمان و دوران بعد از زایمان ، بی اختیاری روده ، سرطان پستان ، یبوست ، سلامت لگن کودکان.

اصطلاحات مورد استفاده توسط متخصص طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی برای رفع علائم بسیاری از مشکلات عضلانی، مفصلی و عصبی از مدالیته های فیزیوتراپی بهره مند می‌شود. از رایج ترین آن‌ها موارد زیر می باشند:

کشش مکانیکی / نخاعی

کشش ستون فقرات نوعی از عمل رفع فشار است که باعث کاهش فشار بر روی ستون فقرات می‌شود. می‌توان آن را به صورت دستی یا مکانیکی انجام داد. تجهیزات اغلب برای ایجاد نیروهای مکانیکی برای کشش و متحرک سازی ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کشش ستون فقرات برای درمان دیسک‌های بیرون زده ، سیاتیک ، بیماری دژنراسیون دیسک ، اعصاب تحت فشار و بسیاری از بیماری‌های کمر استفاده می‌شود.

اولتراسوند درمانی

اولتراسوند درمانی یک روش درمانی است که معمولاً در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن برای تأمین گرمای عمقی در بافت‌های نرم بدن و افزایش گردش خون موضعی و کاهش درد و تورم استفاده می‌شود. این بافت‌ها شامل ماهیچه‌ها ، تاندون‌ها ، مفاصل و رباط‌ها می‌شود. اولتراسوند در فیزیوتراپی نباید با سونوگرافی تشخیصی اشتباه گرفته شود ، یعنی سونوگرافی که برای دیدن قسمت داخلی بدن استفاده می‌شود مانند چک کردن شرایط جنین در دوران بارداری.

فونوفورزیس

فونوفورزیس استفاده از اولتراسوند برای تقویت تحویل داروهای موضعی است. استفاده از فونوفورزیس در تلاش برای تقویت جذب مسکن‌های موضعی و ضد التهاب از طریق کاربرد درمانی اولرتاسوند می‌باشد.

تحریک الکتریکی

روش فیزیوتراپی با استفاده از تکانه‌های الکتریکی برای کاهش درد و تورم و بهبود گردش خون به ناحیه خاصی از بدن کمک می‌کند.

یونوفورزیس

یونوفورزیس یک روش درمانی است که اغلب در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نوعی تحریک الکتریکی است که برای تجویز دارو از طریق پوست شما استفاده می‌شود. در هنگام استفاده از یونوفورزیس، فیزیوتراپیست شما از برق برای فشار دادن دارو به بافت‌های آسیب دیده شما استفاده می‌کند. موارد مختلفی برای استفاده از یونوفورزیس وجود دارد. این کاربردها شامل  موارد زیر است، اما به این موارد محدود نمی‌شوند: کاهش التهاب ، کاهش درد ، کاهش اسپاسم عضلانی ، کاهش تورم و ادم ، کاهش رسوب کلسیم در بدن ، مدیریت بافت اسکار وغیره.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) درمانی است که از جریان الکتریکی با ولتاژ کم برای تسکین درد استفاده می‌کند. شما TENS را با یک دستگاه کوچک و باطری در اندازه رادیوی جیبی انجام می‌دهید. معمولاً دو الکترود (سیم‌هایی که جریان الکتریکی را هدایت می‌کنند) از دستگاه به پوست شما متصل می‌شود. الکترودها غالباً بر روی ناحیه درد یا در یک نقطه فشار قرار می‌گیرند و باعث ایجاد مداری از تکانه‌های الکتریکی می‌شوند که در طول الیاف عصبی حرکت می‌کنند.

افراد برای تسکین درد از چندین نوع مختلف بیماری و شرایط استفاده می‌کنند. آن‌ها اغلب از آن برای درمان مشکلات عضلانی ، مفاصل یا استخوانی که با بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت یا فیبرومیالژیا اتفاق می‌افتد ، یا برای شرایطی مانند کمردرد ، درد گردن ، تاندونیت یا بورسیت استفاده می‌کنند. مردم همچنین از TENS برای درمان درد ناگهانی (حاد) مانند درد زایمان و دردهای طولانی مدت (مزمن) مانند درد سرطان استفاده کرده‌اند.

بسته‌های مرطوب ، گرم و سرد

سرما درمانی یک روش درمانی فیزیکی است که اغلب با بسته‌های سرد یا ماساژ یخ انجام می‌شود. سرما باعث کاهش جریان خون و مایعات در ناحیه مورد استفاده می‌شود. سرما درمانی باید در مناطقی که درمان می‌شود ، درد و تورم را کاهش دهد. سرما درمانی بیشتر برای کاهش تورم در مفصل یا عضله یا جلوگیری از تورم در مفصل یا عضله استفاده می‌شود.

از گرما درمانی برای افزایش درجه حرارت پوست با افزایش بسیار کمی در دمای نواحی عمیق بدن استفاده می‌شود. گرما باعث بزرگ‌تر شدن رگ‌های خونی شما شده و باعث می‌شود خون بیشتری به آن منطقه برود. خون مواد مغذی را به منطقه می‌آورد و مواد زاید را از این ناحیه بیرون می‌برد که باعث تقویت بهبودی می‌شود. گرما درمانی معمولاً با استفاده از بسته‌های گرم و داغ که در حوله‌ها بسته می‌شوند برای جلوگیری از سوختن پوست استفاده می‌شود. گرمی ایجاد شده توسط گرمای سطحی به شما کمک می‌کند تا: آرامش عضلات در هنگام تنش ، افزایش جریان خون به قسمت‌های بدن ، کمک به بهبود بافت‌های بدنتان ، آماده سازی عضلات و مفاصل شما برای ورزش و کشش را فراهم نمایید.

پارافین

پارافین از موم مخلوط شده با روغن معدنی تشکیل شده است. دمایی بین 118 تا 130 درجه فارنهایت دارد. اغلب برای گرم کردن دست و پا استفاده می‌شود. یک شخص ده بار یک دست یا پا را درون پارافین فرو می‌کند تا یک پوشش ضخیم از پارافین را در اطراف ناحیه ای که تحت درمان قرار می‌گیرد تشکیل دهد. سپس دست یا پا تا 20 دقیقه در یک حوله پیچیده می‌شود. این کار باعث می‌شود تمام مفاصل دست یا پا گرم شوند. پارافین اغلب برای درمان آرتروز دست و پا استفاده می‌شود.

بستن

روش بستن Kinesio (Kinesio Taping) یک تکنیک قطعی بستن اندامی است که برای توان‌بخشی و تسهیل روند بهبود طبیعی بدن و در عین حال پشتیبانی و ثبات در عضلات و مفاصل بدون محدود کردن دامنه حرکات بدن و همچنین ارائه دست‌کاری گسترده بافت نرم طراحی شده است. درمان دستی در کلینیک انجام می‌شود. KinesioTex Tape بدون داشتن لاتکس و پوشیدن روزانه ، برای جمعیتی از کودکان تا سالمندان بی خطر است و با موفقیت انواع بیماری‌های ارتوپدی ، عصبی و عضلانی ، عصبی و سایر شرایط پزشکی را با موفقیت درمان می‌کند. KinesioTex Tape با هدف قرار دادن گیرنده‌های مختلف در سیستم حسی ، درد را کاهش می‌دهد و تخلیه لنفاوی را با بلند کردن میکروسکوپی پوست تسهیل می‌کند. این بلند کردن باعث ایجاد پیچیدگی در پوست می‌شود ، بنابراین فضای بینابینی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش التهاب مناطق آسیب دیده می‌شود.