اصفهان، خیابان حکیم نظامی، ابتدای خیابان محتشم کاشانی (دقیقی)، جنب MRI سپاهان، ساختمان معین، طبقه چهارم

اوزون تراپی زانو (درمان جدید زانو درد): نحوه تزریق اوزون در زانو

آیا از آرتروز زانو رنج می‌برید، با به خاطر آسیبی که به زانویتان وارد شده است، دچار زانو درد شده‌اید؟ اوزون تراپی زانو می‌تواند به شما در کاهش دردتان کمک کند. اوزون تراپی یک تکنیک تزریقی احیا کننده است که در آن از داروهای طبیعی به علاوه‌ی اوزون استفاده می‌شود. دلیل نام‌گذاری این تکنیک به اوزون تراپی آن است که در این درمان از اوزون برای تحریک روند بهبودی، بازتولید سلولی، احیاکنندگی و بازسازی بافت جدید ریاط و غضروف در نواحی که تضعیف و دردناک شده‌اند، استفاده می‌شود.

برای دانستن بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی اوزون تراپی زانو، مزایا و معایب آن و تعداد جلسات لازم برای بهبودی کامل به خواندن ادامه دهید. تمامی این موارد به‌طور کامل توضیح داده شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی اوزون تراپی زانو، سایر شیوه‌های درمانی زانو درد و یا رزرو نوبت در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر فلاح با شماره تلفن­‌های ۰۳۱۳۶۲۵۲۸۵۷۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ تماس حاصل فرمایید.

علت زانو درد

زانو شاید قسمت کوچکی از بدن شما باشد اما می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. یک آسیب جزئی یا یک سری فشارها می‌توانند به سرعت به مشکلاتی اساسی تبدیل شوند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. به علاوه، انواع مختلف آرتروز و عفونت‌ها نیز می‌توانند مفصل زانو را دچار درد و ناراحتی کنند و تحرک شما را به شدت مختل سازند. به همین دلیل مهم است که علت درد خود را شناسایی کنید و به دنبال درمان جدی آن باشید.

درد زانو معمولاً به دلیل موارد زیر ایجاد می‌شود:

آرتروز

اگرچه، پزشکان بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتروز را شناسایی کرده‌اند، اما برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از…

• آرتریت روماتوئید (یا روماتیسم مفصلی)- یک اختلال خود ایمنی است؛ این نوعی آرتروز است که می‌تواند پوشش واقع بر روی هر مفصل را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تورم دردناک و آسیب غیرقابل برگشت مفصل می‌شود.
  • استئوآرتریت – این بیماری شامل تخریب شدن غضروف محافظ در انتهای استخوان‌هایتان می‌شود. استئو آرتریت شایع‌ترین بیماری مزمن مفصلی است و به طور مکرر در مفاصل دست‌ها، زانوها، لگن و ستون فقرات رخ می‌دهد.
  • آرتروز سپتیک – این نوع آرتروز در اثر عفونت دردناک مفصل ایجاد می‌شود. این بیماری نوزادان و افراد مسن را بیشتر درگیر می‌کند.
  • نقرس و شبه نقرس – نقرس و شبه نقرس که در اثر تجمع کریستال ایجاد می‌شود، با شروع ناگهانی تورم و حساسیت دردناک در مفاصل ظاهر می‌شود.

تروما

سوانح و جراحت‌ها ممکن است برای هر جایی از بدن اتفاق بیفتد و یک سقوط ناگهانی ممکن است آسیب جدی را به رباط‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها و غضروف‌های تشکیل دهنده زانو وارد کند. برخی از آسیب‌هایی که بیشتر از بقیه اتفاق می‌افتد عبارت‌اند از:

• شکستگی – استخوان‌های زانو ممکن است ترک بخورند یا بشکنند، به‌خصوص اگر پوکی استخوان آن‌ها را ضعیف کرده باشد.
  • آسیب‌دیدگی‌های رباط – این آسیب‌ها اغلب شامل پارگی سه رباط اصلی در زانو – رباط صلیبی قدامی، رباط جانبی داخلی یا رباط صلیبی خلفی است. این‌ها بیشتر آسیب‌های رایج ورزشی هستند.
  • بورسیت زانو – بورسا کیسه‌های کوچک و پر از مایع در زانوها هستند که مانند ضربه‌گیرهایی برای نقاط فشار عمل می‌کنند. آسیب به این کیسه‌ها می‌تواند باعث التهاب دردناک آن‌ها شود.
  • پاره شدن مینیسک – مینیسک از غضروف تشکیل شده و بین استخوان ساق پا و استخوان ران شما قرار دارد. در صورت چرخش ناگهانی زانو بر اثر وارد آمدن فشار و وزن بیش از حد بر روی زانوی خود، مینیسک ممکن است پاره شود.
  • التهاب تاندون کشکک زانو – به این وضعیت، زانو پرش کاران (jumpers knee) نیز گفته می‌شود. این وضعیت شامل یک التهاب یا تحریک تاندونی است که کاسه‌یا کشکک زانو را به استخوان ساق پا متصل می‌کند.
  • تکه‌های شل شده‌ای از بافت‌ها- تکه‌هایی از استخوان یا غضروف ممکن است پس از آسیب‌دیدگی شل شوند و بیفتند و در مفصل گیر کنند و باعث درد شود.
  • دررفتگی – کشکک زانو (استخوانی که ناحیه‌ی کاسه‌ی زانوی شما را می‌پوشاند) می‌تواند از جای خود خارج شود و موجب بروز درد شود.
  • آسیب در ناحیه لگن یا کف پا – آسیب‌دیدگی ران و لگن یا کف پا نیز ممکن است نحوه راه رفتن شما را تغییر داده و فشار بیشتری را روی زانویتان وارد کند

بر اساس این نتایج، محققان نتیجه گرفتند که اوزون تراپی زانو می‌تواند یک روش ایمن و مؤثر برای درمان آسیب‌های زانو به ویژه آرتروز زانو باشد. نظر آن‌ها این است که افرادی که اوزون به مفاصل زانوی خود تزریق می‌کنند، نه تنها می‌توانند با اطمینان از درد زانوی خود بکاهند بلکه ممکن است عملکرد بهتری را برای زانوی خود فراهم کنند و احتمال ایجاد مشکلات مرتبط با آرتروز زانو مانند افتادن ناگهانی را کاهش دهند.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی چیست

اوزون تراپی دقیقاً چیست؟ به زبان ساده، اوزون تراپی شامل تزریق گاز اوزون به همراه سایر داروهای طبیعی می‌باشد. وقتی اوزون به بدن تزریق می‌شود، خون رسانی به آن ناحیه بخصوص را افزایش می‌دهد. انجام این کار همچنین باعث افزایش جریان مواد مغذی سالم می‌شود و چرخه بهبود طبیعی بدن شما را تسریع و تقویت می‌کند.

گردش عناصر حیاتی موجود در جریان خون برای روند بازسازی و ترمیم طبیعی بدن ضروری است. با افزایش خون‌رسانی به یک ناحیه آسیب دیده، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی نیز توسط بدن تأمین می‌شوند که به روند بهبود کمک می‌کنند.

سه جز اصلی در روش اوزون تراپی وجود دارد. هر یک از عناصر اوزون تراپی در روند بازسازی ضروری هستند. اولین جزء اوزون تراپی، داروهای ضدالتهاب طبیعی هستند. این موارد برای کاهش تورم در ناحیه آسیب دیده عمل می‌کنند، بنابراین باعث افزایش گردش خون می‌شوند. دومین جزء اصلی در اوزون تراپی، تزریق ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص است که برای روند بهبود طبیعی بدن بسیار مهم است.

در آخر، سومین جزء در اوزون تراپی، گاز اکسیژن به فرم اوزون است. ترکیبی از این سه جزء باعث بهبودی در گردش مناسب خون و بازسازی بافت‌های آسیب دیده، تاندون‌ها یا عضلات می‌شود. بیشتر بیماران با دریافت اولین تزریق اوزون، تسکین فوری دردشان را تجربه می‌کنند. اگرچه، اوزون تراپی معمولاً بعد از ۳ تا ۵ جلسه مؤثر خواهد بود. پزشک با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه درمانی اوزون تراپی تان را که به بهترین وجه متناسب با نیازهای فردی‌تان خواهد بود، تعیین کند.

اوزون تراپی زانو تا چه میزان مؤثر و خوب عمل می‌کند؟

در برخی موارد، بیماران معمولاً در حال برنامه‌ریزی برای جراحی برای کاهش درد خود هستند که به عنوان آخرین گزینه به اوزون تراپی مراجعه می‌کنند. اگرچه نیازی نیست که فرد تا این مرحله پیش رود. اوزون تراپی یک گزینه پیشگیرانه و درمانی شگفت انگیز است که بدون اینکه بیمار مجبور به جراحی شود، نتایج باورنکردنی را حاصل می‌کند.

برای بیمارانی که تحت درمان دردهای عضلانی یا مفصلی هستند، برخی از مزایای ثابت شده‌ی این درمان به شرح زیر است:

• کاهش التهاب
  • کاهش درد
  • قدرت تحرک بیشتر
  • بهبود قابلیت انعطاف‌پذیری
  • کاهش علائم آرتروز

هنگامی که بیماری اوزون تراپی را انتخاب می‌کند، پزشک بررسی می‌کند که چند بار تزریق برای او انجام شود. این روش فرآیندهای بهبودی طبیعی بدن را تحریک می‌کند، اعتیادآور نیست و روشی غیر جراحی است.

اگر قصد جراحی دارید اما هنوز اوزون تراپی را امتحان نکرده‌اید، باید به طور جدی به رفتن به سراغ این روش درمانی فکر کنید.

نحوه تزریق گاز اوزون در زانو

پیش از هرگونه درمان، سابقه سلامتی و داروهای فعلی شما توسط پزشک بررسی می‌شود. پزشک همچنین در مورد اینکه آیا داروهای ضد انعقادی (رقیق کننده خون)، از جمله آسپیرین مصرف کرده‌اید یا خیر سؤال می‌کند. ارزیابی بدنی انجام می‌شود و پزشک از شما می‌پرسد که علائم شما چه تأثیری بر روی فعالیت‌های روزمره‌تان گذاشته است. از شما خواسته می‌شود مناطق آسیب دیده را شناسایی کنید تا امکان بررسی آن‌ها وجود داشته باشد. بسته به محل درد در زانوی خود، ممکن است لازم باشد که لباس‌هایتان را درآورید.

پس از معاینه، پزشک سپس مخلوط اوزون درمانی استریل شده را تهیه و به زانویتان تزریق می‌کند. در حین انجام این تزریق می‌توانید در هر حالتی که راحت هستید بنشینید یا دراز بکشید. در هنگام تزریق معمولاً درد کمی احساس خواهد کرد و یا اصلاً دردی نخواهید داشت.

پاسخ به این درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به توانایی بهبودی و سطح آسیب زانو بستگی دارد.

جلسات اوزون درمانی زانو

روند تزریق اوزون به طور متوسط ​​بین ۴ تا ۶ بار تقریباً هر ۲ هفته‌ای تکرار می‌شود تا زمانی که حداکثر بهبود در شما مشاهده شود. به دلیل توانایی‌های بازسازی که اوزون در خود دارد، حدود ۷۵٪ مبتلایان به درد مزمن زانو به طور دائمی درمان و بدون درد می‌شوند و در بعضی موارد، به دلیل استفاده بیش از حد یا فرسودگی، ممکن است بعد از چندین ماه تزریق‌های مجدد (شارژ تزریق) لازم باشد.

عوارض جانبی اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی برای مدت طولانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انواع مختلف دردها در نظر گرفته می‌شود که بسیار ایمن‌تر از سایر روش‌های تسکین درد است که توسط طب سنتی استفاده می‌شود. به همین دلیل، مشاهده‌ی عوارض جانبی ناشی از این درمان در یک بیمار بسیار نادر است.

سوزنی که برای این روش تزریق استفاده می‌شود بسیار کوچک است و به طور معمول مشکلی برای بیماران ایجاد نمی‌کند. با این حال، هر زمان که یک عمل داخلی وجود داشته باشد، خطراتی احتمالی از آن وجود دارد. در اطراف محل تزریق ممکن است کمی حساسیت یا کبودی وجود داشته باشد، اما می‌توان سریعاً به آن عادت کرد و زود برطرف می‌شود و هیچ عوارض طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند.

اوزون تراپی چه تفاوتی با تزریق کورتیزون (استروئید) دارد؟

تفاوت اوزون تراپی با تزریق کورتیزون (استروئید)

تزریق داروهای کورتیزون (استروئید) یک راه حل موقتی است و فقط درد را پنهان می‌کند. این تزریق‌ها علت درد را برطرف نمی‌کنند. تزریق‌های کورتیزون می‌توانند به طور دائمی به استخوان‌ها، رباط‌ها، عضلات، غضروف‌ها و تاندون‌ها آسیب برسانند و در نتیجه باعث ضعف در مفاصل و در نتیجه بیماری تحلیل برنده مفصل (DJD)، آرتروز، پوکی استخوان، شکستگی و ضعف عضلانی شوند. پزشکان معمولاً تعداد تزریق‌های کورتیزون را به دلیل آسیب احتمالی که می‌توانند ایجاد کنند، محدود می‌کنند. در مقابل، تزریق اوزون، آسیبی به مفصل یا بافت‌های اطراف آن نمی‌رساند و در ضمن به “فاکتورهای رشد” برای بهبود، ترمیم و تقویت بافت‌های همبند اطراف ناحیه دردناک سیگنال می‌دهد. اوزون می‌تواند بدون ایجاد عوارض جانبی منفی که تزریق‌های کورتیزون دارند، سبب رفع علت اصلی بروز درد برای همیشه شود.