طب سوزنی برای توانبخشی بیماریهای اسکلتی عضلانی و ستون فقرات

طب سوزنی درمانی مبتنی بر طب چینی است. یک سیستم شفابخش که هزاران سال قدمت دارد. در هسته طب چینی این طور بیان می‌شود که یک نوع نیروی حیاتی یا انرژی، به نام "چی" از طریق مسیرهای انرژی (مریدیان) در بدن جریان دارد. هر مریدیان مربوط به یک اندام یا گروهی از اندام‌های بدن است که روی عملکردهای خاصی از بدن نظارت دارند. به نظر می‌رسد دستیابی به جریان مناسب چی موجب ایجاد تندرستی و سلامتی می‌گردد. چی تعادل پویای یین و یانگ که در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند را حفظ می‌کند. با توجه به طب چینی، همه چیز در طبیعت دارای یین و یانگ است. عدم تعادل چی (جریان بیش از حد، خیلی کم یا مسدود شده) سبب بروز بیماری می‌شود. برای بازگرداندن تعادل به چی، یک متخصص طب سوزنی سوزن را در نقاطی در امتداد مریدیان قرار می‌دهد. این نقاط طب سوزنی مکان‌هایی هستند که درآن‌ها مسیر انرژی نزدیک به سطح پوست است.

گرچه در گذشته طب سوزنی به عنوان رقیبی برای طب فیزیکی در درمان بیماریهای گوناگون از جمله درد کمر و گردن  و دیگر درد های اسکلتی و عضلاتی شناخته میشد اما امروزه در کنار سایر تکینیک های طب فیزیکی توسط متخصصین طب فیزیکی  برای درمان بیماری های گوناگون به کار برده میشود .متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح از طب سوزنی به عنوان مکمل تکنیک هایی نظیر ماساژ  ، لیزر درمانی ، شاک ویو تراپی و مگنت تراپی برای درمان بیماری ها بهره میبرند .برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طب سوزنی و مزایا و کاربرد آن و یا رزرو نوبت با شماره 03136252857 تماس حاصل فرمایید .

انواع روش‌های طب سوزنی کدامند؟

روش‌های مختلفی برای انجام طب سوزنی وجود دارند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

طب سوزنی بر اساس طب سنتی چینی (TCM)

طب سوزنی بر اساس طب سنتی چینی شایعترین نوع طب سوزنی در جهان است که تشخیص بر اساس هشت اصل متضاد مکمل (یین / یانگ، داخلی / خارجی، اضافه / کمبود، گرم / سرد) می‌باشد.

طب سوزنی دارای انرژی فرانسوی

این نوع طب سوزنی فرانسوی بر الگوهای مریدیان، به ویژه یین / یانگ از مریدیان اولیه، تاکید دارد.

طب سوزنی دست کره‌ای

بر اساس این اصل که دست‌ها و پاها دارای غلظت‌هایی از چی هستند، استفاده از سوزن طب سوزنی در این مناطق برای کل بدن موثر است.

طب سوزنی گوش

این روش به طور گسترده‌ای در درمان اختلالات مربوط به اعتیاد استفاده می‌شود. طب سوزنی گوش بر اساس این ایده است که گوش بازتابی از بدن است و استفاده از سوزن طب سوزنی در نقاط خاصی از گوش بر اندام‌های مربوطه تأثیر می‌گذارد.

طب سوزنی میوفیشیال

طب سوزنی میوفیشیال اغلب توسط متخصص طب فیزیکی انجام می‌شود و شامل احساس خطوط مریدیان در هنگام یافتن نقاط حساس و سپس استفاده از سوزن در این نقاط است. نقاط حساس در واقع حوزه‌های جریان انرژی غیر طبیعی را نشان می‌دهند.

سبک ژاپنی طب سوزنی

سبک ژاپنی طب سوزنی گاهی اوقات به عنوان "درمان مریدیان " نامیده می‌شود و بر تکنیک سوزن و احساس مریدیان در تشخیص تاکید می‌کند.

طب سوزنی برای درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

طب سوزنی به خصوص برای تسکین درد و تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی یا شیمی درمانی مؤثر است. طب سوزنی می‌تواند بخش مهمی از برنامه درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها باشد. لیست جزئی شامل موارد زیر است:

•  سندرم کارپال تونل
  •  تیک صورت
  • فیبرومیالژیا
  •  درد پایین کمر
  •  آرتروز زانو
  •  توانبخشی سکته مغزی
  •  تاندونیت
  • آرنج تنیس بازان (تنیس البو)

طب سوزنی برای موارد نیز توصیه می شود:

•  صدمات ورزشی
  •  رگ به رگ شدن
  •  کشیدگی عضلات
  •  ضربه شدید به سر
  •  گردن درد
  •  سیاتیک
  • درد عصبی به علت فشرده شدن
  •  درد ناشی از آسیب نخاعی
  •  مولتیپل اسکلروزیس

طب سوزنی چگونه عمل می‌کند؟

اثرات طب سوزنی پیچیده هستند. این که طب سوزنی چگونه عمل می‌کند کاملاً مشخص نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که روند سوزن زدن و سایر تکنیک‌های استفاده شده در طب سوزنی ممکن است اثرات مختلفی در بدن و مغز ایجاد کنند. یک نظریه این است که فیبرهای تحریک شده عصب سیگنال‌ها را به نخاع و مغز انتقال می‌دهند و سیستم عصبی مرکزی بدن را فعال می‌کنند. سپس نخاع و مغز هورمون‌هایی را آزاد می‌کنند که باعث می‌شود احساس درد کمتر و در عین حال بهبود در سلامت کلی ایجاد شود. درواقع، مطالعه‌ای با استفاده از تصاویر مغز تأیید کرد که طب سوزنی آستانه درد را افزایش می‌دهد، که این افزایش آستانه درد ممکن است گویای این موضوع باشد که چرا این روش باعث تسکین درد در درازمدت می‌شود. طب سوزنی همچنین ممکن است گردش خون و دمای بدن را افزایش دهد، روی فعالیت سلول‌های سفید خون (مسئول عملکرد سیستم ایمنی بدن) تأثیر بگذارد، میزان کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد و میزان قند خون را تنظیم کند.

روند انجام طب سوزنی چگونه است؟

علاوه بر سوالاتی که مطرح می‌شوند، پزشک ممکن است پالس شما را در چند نقطه در امتداد مچ دست بگیرد و به شکل، رنگ و پوشش زبان شما نگاه کند. همچنین ممکن است پزشک به رنگ و بافت پوست بیمار، وضعیت و سایر ویژگی‌های فیزیکی که شاخص سلامتی بیمار هستند توجه کند. بیمار روی یک تخت دارای تشک دراز خواهد کشید و متخصص طب سوزنی سوزن‌ها را به سمت پایین فرو می‌برد و یا به آرامی در حین حرکت به سمت پایین می‌چرخاند. بیمار ممکن است سوزن‌ها را احساس نکند و یا ممکن است دچار درد گذرایی شود که این درد نیز وقتی سوزن به طور کامل وارد می‌شود، از بین خواهد رفت. هنگامی که تمام سوزن‌ها در جای خود قرار گرفتند، بیمار به مدت 15 تا 60 دقیقه در حالت استراحت می‌ماند. در طول این مدت، بیمار احتمالاً احساس آرامش و خواب آلودگی خواهد کرد و حتی ممکن است کمی به خواب رود. در پایان جلسه درمانی، متخصص طب سوزنی به سرعت و بدون دردسر سوزن را از بدن بیرون می‌کشد.

برای شرایط خاص، طب سوزنی هنگامی که سوزن‌ها گرم می‌شوند و با استفاده از روشی شناخته شده به نام موکسیبوسشن تأثیر بیشتری خواهد داشت. متخصص طب سوزنی یک دسته کوچک از گیاهی خشک به نام موکسا (درمنه) را می‌سوزاند و آن را بالای سوزن نگه می‌دارد. گیاه، که به آرامی در حال سوختن است و کمی دود و بوی خوشایندی دارد، هرگز بدن را لمس نمی‌کند. نوع دیگر طب سوزنی الکتریکی است. این روش شامل اتصال سیم برق به سوزن‌ها و ایجاد جریان ضعیف از طریق آنها می‌شود. در این روش، بیمار ممکن است احساس سوزش خفیف کند یا این که چیزی احساس نکند.

چه زمانی طب سوزنی ضرر دارد؟

به طور کلی طب سوزنی روشی بی خطر و قابل تحمل است. هیچ گونه عوارض جانبی جدی در هنگام انجام طب سوزنی گزارش نشده است. برخی از پزشکان ممکن است در دوران بارداری از انجام طب سوزنی اجتناب کنند. دیگران ممکن است در زنان باردار نیز طب سوزنی را با مهارت انجام دهند. نقاط خاصی وجود دارند که در دوران بارداری انجام طب سوزنی در آن‌ها منع دارد، اما بعضی از نقاط دیگر طب سوزنی برای بارداری مفید هستند. اطمینان حاصل کنید که پزشک شما در کار خود مهارت دارد و پیش از انجام درمان مزایا و معایب طب سوزنی در دوران بارداری را به شما گوشزد کند. در مورد هر گونه درمان یا داروهایی که بیمار در حال مصرف آن‌ها است و تمام شرایط پزشکی، به پزشک اطلاع دهید. طبق برخی نظریات، طب سوزنی در طول دوران قاعدگی توصیه نمی‌شود.

سوالات رایج

برخی از سوالاتی که مردم درباره روش طب سوزنی دارند عبارتند از:

برای انجام این درمان چند جلسه نیاز است؟

تعداد جلسات درمان طب سوزنی مورد نیاز بسته به پیچیدگی بیماری فرد، وضعیت مزمن یا اخیر او و همچنین سلامت عمومی بیمار متفاوت است. به عنوان مثال، بیمار ممکن است تنها یک درمان برای رگ به رگ شدن مچ دست نیاز داشته باشد، در حالی که یک بیماری طولانی مدت ممکن است به چند ماه زمان برای رسیدن به نتایج مناسب نیاز داشته باشد.

قبل از درمان چه کارهایی را باید انجام داد؟

سعی کنید از خوردن یک وعده غذایی حجیم یک ساعت قبل از درمان پرهیز نمایید زیرا روند هضم الگوی پالس را تغییر خواهد داد و ممکن است در حین درمان طب سوزنی از فرد خواسته شود که روی شکم دراز بکشد. همچنین باید از مصرف غذا یا نوشیدنی که رنگ زبان را تغییر می‌دهد مانند قهوه یا چای پر رنگ پرهیز کرد. بهتر است که لباس‌های راحتی مناسبی را بپوشید تا نقاط طب سوزنی، مخصوصاً در اندام‌های پایین، به راحتی قابل دسترسی باشند.

آیا باید مراقب هر چیزی باشم؟

مطمئن شوید که متخصص طب سوزنی شما فقط از سوزن یکبار مصرف استفاده می‌کند. اگر متخصص طب سوزنی شما داروهای گیاهی را تجویز کرده و دوست دارید که آنها را به عنوان بخشی از درمان خود داشته باشید، با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید. گیاهان حاوی موادی هستند که می‌توانند چنانچه بیمار از شرایط خاص رنج می‌برد، مضر باشند. همچنین ممکن است گیاهان با برخی از داروهایی که بیمار مصرف می‌کند تداخل داشته باشند و عوارض جانبی را ایجاد کنند. بهتر است از فعالیت بدنی شدید، وعده‌های غذایی سنگین یا فعالیت جنسی تا 8 ساعت پس از درمان پرهیز شود.

درمان‌های طولانی مدت

هر جلسه درمان طب سوزنی 30 دقیقه تا یک ساعت ادامه خواهد داشت. سوزن‌ها، زمانی که در نقاط مخصوص قرار می‌گیرند 15 تا 45 دقیقه به طور معمول در همان محل باقی می‌مانند. در نهایت، مدت زمان هر جلسه به روش و نتایج مورد نظر بستگی دارد.