پی آر پی (prp)در درمان دردهای اسکلتی عضلانی:کاربرد،هزینه و مراقبت

پلاسمای سرشار از پلاکت (PRP) از خون خود بیمار تهیه می‌شود. خون عمدتاً از مایعی به نام پلاسما تشکیل می‌شود، اما حاوی مقدار اندکی ذرات جامد، یعنی گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت، نیز هست. پلاکت‌ها برای لخته شدن خون بسیار مهم‌اند. البته پلاکت حاوی صدها پروتئین به نام فاکتورهای رشد نیز هست که برای التیام دادن آسیب دیدگی‌ها بسیار اهمیت دارند. محلول PRP حاوی پلاسما با غلظت بالای پلاکت است. تزریق پی آر پی با هدف بهره‌گیری از ویژگی‌های التیام‌بخشی طبیعی خون در فرایند ترمیم غضروف، تاندون، رباط، عضله یا حتی استخوان آسیب دیده انجام می‌شود.

در صورتی که از درد در ناحیه ی زانو، کمر، مچ و یا دیگر نقاط بدن خود رنج می برید درمان پی ار پی یکی از بهترین روشهای درمان است. کلینیک توانبخشی دکتر فلاح مجهز به پیشرفته ترین امکانات درمانی آماده ارائه انواع خدمات از جمله پی ار پی  به بیماران عزیز می باشد. درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره های

03136252857 تماس بگیرید.

مزایا

استفاده از روش درمانی prp در درمان بیماری های مختلف مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

• * تزریق پی آر پی برای برخی بیماران یک درمان غیرتهاجمی جایگزین برای جراحی است.
  • * در این روش از پلاسمای خون خود بیمار برای تحریک و تسریع فرایندهای التیام‌بخشی طبیعی بدن استفاده می‌شود.
  • * خطر و عوارض پی آر پی انگشت شمار است و این تزریق خطرناک‌تر از تزریق کلاژن نیست.
  • * PRP به التیام درازمدت آسیب دیدگی کمک می‌کند و فواید آن منحصر به تسکین سریع و موقتی علائم نمی‌شود.

کاربرد پی ار پی در درمان بیماری های مختلف

PRP بهترین نتیجه را برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن مزمن تاندون‌ها و رباط‌هایی به دست می‌دهد که دیگر روش‌های غیرجراحی برای درمان آنها موثر نبوده است. شماری از بیماری‌های قابل درمان به روش پی آر پی عبارت است از:

• فتق دیسک کمر
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف شانه، مانند ضخیم شدن بخشی از تاندون
  • ناپایداری و درد شانه
  • آرنج تنیس بازان و گلف بازان (تنیس البو)
  • ناپایداری و کشیدگی زانو
  • سندرم پاتلوفمورال و التهاب تاندون کشکک زانو
  • پیچ خوردن مچ پا
  • التهاب تاندون آشیل و التهاب رباط کف پا (پلانتار فاسیا)
  • آرتروز زانو، مفصل ران و آرتروز مفصل‌های دیگر
  • سندرم گیر افتادن عصب، مانند سندرم تونل کارپال
  • درد و نقص عملکرد مفصل ساکروایلیاک
  • درد و نقص عملکرد مفصل فاست مهره‌های گردن و کمر

به علاوه پی آر پی به دلیل برانگیختن فرایند التیام‌بخشی غضروف و کاهش درد و ناپایداری برای درمان بسیاری از انواع آرتروز، از قبیل موارد زیر نیز مفید است:

چه افرادی نباید prp انجام دهند؟

به افرادی که شرایط زیر درباره ایشان صدق می‌کند، توصیه می‌شود که تزریق پی آر پی را انجام ندهند:

• بیماران مبتلا به سرطان، مانند سرطان پروستات یا سرطان سینه، که بیماری‌شان حداقل 5 سال در مرحله خاموشی نبوده است.
  • تحت درمان ناهنجاری‌ها یا بیماری‌های مادرزادی خونی بودن
  • وجود عفونت
  • مصرف دوز بالای کومادین
  • بیماران مبتلا به فلج مغزی یا بیماری پارکینسون
  • موارد منع انجام کلی درمان
  • افرادی که به طور همزمان مبتلا به چند بیماری هستند، نیز متقاضی ایده‌آلی برای PRP محسوب نمی‌شوند.

آمادگی قبل از تزریق پی آر پی

نکاتی که قبل از انجام پی ار پی بایستی به آنها توجه کرد عبارتند از

• از دو تا سه هفته قبل از عمل داروهای حاوی کورتیکواستروئید مصرف نکنید.
  • مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)، مانند آسپرین یا ایبوپروفن یا داروهای مخصوص درمان آرتروز مانند سلبرکس را از یک هفته قبل از درمان متوقف کنید.
  • از 5 روز قبل از درمان داروی ضدانعقاد خون مصرف نکنید.
  • روز قبل از عمل مایعات فراوان بنوشید.
  • برخی بیماران باید بلافاصله قبل از درمان داروی ضداضطراب مصرف کنند.

مراحل (PRP )

تزریق PRP درمانی سرپایی است که در آن خون از بیمار گرفته می‌شود، محلول PRP آماده و در نهایت در موضع مورد نظر تزریق می‌گردد.

برای انجام این مراحل به صورت زیر عمل می شود.

• خون از رگ بازوی بیمار درون ویال کشیده می‌شود، معمولاً 50 ـ 15 میلی لیتر خون لازم است.
  • اجزاء تشکیل دهنده خون با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ جداسازی می‌شود.
  • پزشک پلاسمای سرشار از پلاکت را برای تزریق آماده می‌کند.
  • ناحیه مفصل دردناک با الکل یا ید ضدعفونی می‌شود.
  • اگر قرار باشد که از سونوگرافی استفاده شود، ژل مخصوص روی پوست نزدیک ناحیه تزریق زده می‌شود. متخصص پروب سونوگرافی را روی پوست پوشیده شده با ژل فشار می‌دهد. تصویر زنده مفصل روی صفحه نمایش منعکس می‌شود.
  • از بیمار خواسته می‌شود که آرام باشد تا تزریق راحت‌تر و با درد کمتر انجام شود.
  • پزشک مقدار کمی از پی آر پی را با سرنگ و سوزن داخل کپسول مفصل تزریق می‌کند.
  • ناحیه تزریق تمیز و پانسمان می‌شود.

پی آر پی واکنش‌های زیستی متعددی را برمی‌انگیزد. محل تزریق به مدت 3 روز متورم و دردناک خواهد بود.

مراقبت پس از تزریق پی آر پی

از بیمار خواسته می‌شود که چند روز استراحت کند و به مفصل درگیر فشار نیاورد.

پزشک به بیمار توصیه می‌کند که:

• مسکن‌های ضدالتهابی مصرف نکند، پزشک مسکن مناسب را تجویز می‌کند.
  • با بستن بریس یا آتل از مفصل آسیب دیده محافظت کند و آن را بی‌حرکت نگه دارد. به بیمارانی که تزریق را در مچ پا، زانو یا مفصل ران انجام داده‌اند، توصیه می‌شود که از چوب زیربغل استفاده کنند.
  • هر روز چند بار، به مدت 20 ـ 10 دقیقه کمپرس سرد را روی موضع بگذارند تا ورم و درد پس از تزریق کاهش یابد.

بیمارانی که به کارهای یدی اشتغال ندارند، معمولاً می‌توانند فردای تزریق در محل کار حاضر شوند. بیمار می‌تواند فعالیت معمول خود را پس از کاهش درد و ورم، معمولاً چند روز پس از تزریق، شروع کند. همچنین بیمار تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، نباید داروهای ضدالتهابی مصرف کند.

عوارض جانبی

درمان پی ار پی یکی از کم خطرترین روشهای درمانی است. با این وجود ممکن است در برخی از بیماران تحت معالجه عوارض ناچیزی مشاهده شود که بعضی از انها عبارتند از:

• درد در ناحیه آسیب دیده
  • واکنش آلرژیک و حساسیت
  • لخته شدن خون
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه درمان شده

هزینه

پی ار پی یک روش درمانی به نسبت گران قیمت است. با این وجود به دلیل مزایای زیاد و عوارض جانبی کم آن در اغلب موارد یکی از بهترین گزینه ها برای درمان درد در نقاط مختلف بدن به شمار می رود. هزینه درمان پی ار پی دربیماران مختلف متفاوت است و به تعداد و وسعت بخش های تحت درمان بستگی دارد. علاوه براین میزان هزینه پی ار پی به تخصص و تجربه پزشک نیز بستگی دارد. به منظور اطلاع بیشتر در رابطه با میزان هزینه پی ار پی با پزشک خود تماس بگیرید.