زانو درد و راههای نوین درمان آن

زانو درد مزمن، درد، تورم یا حساسیت طولانی مدت یکی از زانوها یا هر دوی آن‌ها می‌باشد. علت زانو درد بر اساس علائمی که شما تجربه می‌کنید، تعیین می‌شود. بیماری‌های بسیاری از قبیل آرتروز زانو، ورم زانو، دررفتگی و پارگی مینیسک می‌توانند موجب درد زانو شوند که البته درمان‌های بسیاری برای این مشکل وجود دارد. تجربه هر فرد از زانو درد مزمن ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

زانو درد یکی از بیماری‌هایی است که افراد زیادی را در سنین مختلف درگیر می‌سازد. روش‌های بسیار متنوعی برای درمان زانو درد وجود دارد. از جمله این درمان‌ها می‌توان به تکنیک‌های طب فیزیکی اشاره نمود که هم هزینه کمتری و هم خطر کمتری برای بیمار نسبت به دیگر روش‌ها مانند جراحی دارند. متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح با استفاده از روش‌هایی مانند ماساژ، درمان دستی، تزریق اوزون، تحریک الکتریکی، لیزر و ورزش قادر به درمان انواع زانو درد می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ 03136252857 تماس حاصل فرمایید.

علل زانو درد


درد زانو موقت با درد زانو مزمن متفاوت است. بسیاری از افراد به دلیل آسیب‌های مختلف یا تصادف، زانو درد موقتی را تجربه می‌کنند. زانو درد مزمن، به ندرت بدون درمان برطرف می‌شود و نمی‌توان علت زانو درد را به یک اتفاق و حادثه خاص نسبت داد. زانو درد مزمن اغلب ناشی از چندین علت و بیماری است. برخی بیماری‌ها یا شرایط خاص فیزیکی می‌توانند منجر به زانودرد شوند. این موارد عبارتند از:

  •  آرتروز زانو، درد، التهاب و تخریب مفاصل که به دلیل تحلیل رفتن و تخریب شدن مفاصل اتفاق می‌افتند.
  •  ورم زانو، درد در ناحیه جلوی زانو که با بلند شدن، بالا رفتن از پله‌ها یا راه رفتن در سربالایی تشدید می‌شود.
  •  ورم کیسه‌های مفصلی، التهابی که به دلیل فعالیت بیش از حد زانو یا آسیب دیدگی زانو ایجاد می‌شود.
  •  نرمی کشکک زانو، آسیب دیدگی غضروف زیر کاسه زانو
  •  نقرس، آرتروز به دلیل تجمع اوریک اسید
  •  کیست بیکر، تجمع مایع سینویال (مایعی که حرکت مفصل را نرم و روان می‌سازد) پشت زانو
  •  آرترید روماتوئید، ناهنجاری التهاب خود ایمنی مزمن که باعث تورم دردناک می‌شود و نهایتاً می‌تواند تغییر شکل مفصل و ساییدگی استخوان شود.
  •  دررفتگی، دررفتگی کاسه زانو که اغلب در نتیجه یک حادثه، رخ می‌دهد.
  •  پارگی مینیسک، پارگی در یک یا چند غضروف در زانو
  •  پارگی رباط صلیبی، پاره شدن یکی از چهار رباط موجود در زانو، رباطی که بیشتر از سایرین آسیب می‌بیند رباط صلیبی قدامی (ACL) است.
  •  آسیب به ساختار زانو می‌تواند باعث خونریزی و ورم زانو شود و اگر درمان نشود می‌تواند به تدریج و با گذر زمان، مشکلات مزمنی را به وجود بیاورد.
  •  رگ به رگ شدن و کشیده شدن
  •  فعالیت بیش از حد
  •  عفونت
  •  وضعیت نامناسب در هنگام فعالیت‌های فیزیکی
  •  گرم نکردن قبل از فعالیت‌های ورزشی و سرد نکردن بدن بعد از ورزش
  •  کشش نامناسب عضلات

عوامل خطر


افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زانودرد هستند. به ازای هر یک پوند اضافه وزن، زانوهای شما می‌بایست 4 پوند وزن بیشتری را در حین راه رفتن، دوید یا بالا رفتن از پله‌ها تحمل کنند. دیگر عواملی که خطر ابتلا به زانو درد مزمن را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  • سن
  • آسیب‌ها یا جراحت‌های قبلی
  • فعالیت‌های ورزشی یا تمرینات فیزیکی

علائم زانو درد


علائم زانو درد مزمن در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و دلیل زانو درد هم باعث می‌شود نوعی دردی که افراد مختلف تجربه می‌کنند متفاوت باشد. زانودرد مزمن ممکن است به شکل‌های زیر خود را نشان دهد:

  •  درد دائمی
  •  درد تیز و ناگهانی در هنگام فعالیت
  •  سوزش سنگین و دائمی

همچنین شما ممکن است تورم و درد مزمن را در هنگام لمس زانو احساس کنید.

تشخیص


هر زانو درد مزمنی با توجه به علت زانو درد نیازمند تست تشخیصی خاصی است. این تست‌ها عبارتند از آزمایش خون، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و دیگر تست‌های تصویر برداری. مشکلاتی که پزشک شما تصور می‌کند باعث زانودرد شده‌اند، نوع تست تشخیصی را تعیین خواهند کرد. بر اساس این تست علت دقیق و اصلی درد زانو مزمن مشخص می‌شود.

درمان زانو درد


یخ

کمپرس یخ می‌تواند همراه خوبی در زمان درد و تورم زانو باشد. فارغ از اینکه زانوی شما آسیب دیده است یا از حمله آرتریت رنج می‌برید، گذاشتن کمپرس یخ در اطراف مفصل زانو هر یک ساعت، به مدت 20 دقیقه، می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) از استامینوفن بهتر هستند. اگر معده‌ی شما این داروها را تحمل می‌کند می‌توانید به مدت 10 تا 14 روز از این داروها (مانند ایبوپروفن) استفاده کنید. این روش موثرتر از آن است که دارو را متوقف کرده و دوباره شروع کنید. این داروها التهاب زانو را کاهش می‌دهد که منجر به تسکین درد می‌شود.

کاهش وزن

هر یک پوند وزنی که شما کم می‌کنید، به اندازه 5 پوند فشار کمتری بر زانو وارد می‌شود. ورزش و رژیم غذایی سالم می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. کاهش وزن با استفاده از این دو روش، نکته طلایی برای تسکین درد زانو و ترمیم عملکرد آن است.

گلوکز آمین کندروئیتین

برخی زانوها به این روش پاسخ می‌دهند و برخی دیگر جواب نمی‌دهند. به همین دلیل در مطالعات انجام شده، این روش از لحاظ آماری موثر به نظر نمی‌رسد. این روش را می‌توان به مدت 2 تا 3 ماه امتحان کرد و نتیجه موثر بودن یا نبودن آن پس از این مدت مشخص می‌شود.

تزریقات

با تزریق مستقیم کورتیکواستروئیدها به مفصل آن‌ها می‌توانند زانو درد را با کاهش التهاب تسکین دهند. این روش به خوبی عمل می‌کند اما موقتی است. در واقع تزریقات مکرر ممکن است غضروف را تخریب کند بنابراین پزشکان معمولاً تزریق را به 3 یا 4 بار در سال محدود می‌کنند.

پی آر پی

از بیمار خون گرفته می‌شود، تیمار می‌شود و سپس در حالی که از پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای رشد غنی شده است، به مفصل تزریق می‌شود. پلاسمای غنی از پلاکت‌ (PRP) توسط وزرشکاران برای درمان رگ به رگ شدن عضلات استفاده می‌شود؛ اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش می‌تواند به زانو درد نیز کمک کند. اگر این نتایج در مطالعات بیشتر نیز تکرار شود، ممکن است پی آر پی در چند سال آینده به یکی از درمان‌های اصلی تبدیل شود.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یک درمان تخصصی برای وارد کردن گاز اوزون به بدن است. اوزون از به این دلیل استفاده می‌شود که دارای مقادیر زیادی از اکسیژن است. اوزون تراپی برای درمان زانو درد استفاده می‌شود. اوزون تراپی نوعی از درمان اکسیداتیو است و اغلب همراه با دیگر انواع اکسیژن درمانی مانند پرتو افکنی خون به وسیله پرتو ماوراءبنفش، انجام می‌شود.

ماساژ

ماساژ می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه درمان زانو درد در نظر گرفته شود، به ویژه اگر درد و آسیب، مزمن باشد. ماساژ هم می‌تواند بر روی عضلات چهارسر اعمال شود و هم بر روی تاندون آسیب دیده.

درمان دستی

این روش درمان زانو درد با استفاده از دست، متخصص طب فیزیکی را از سایر متخصص‌ها جدا می‌کند. هرچند درمان دستی ممکن است به موارد مختلفی اشاره داشته باشد، اما معمولاً متخصص‌ روش‌های رایجی از قبیل کشش، ماساژ و تمرین‌های قدرتی با استفاده از دست را به کار می‌گیرد تا بدن حرکات و مکانیک صحیح خود را بازیابد. درمان دستی یک روش اولیه برای از بین بردن محدودیت‌های حرکتی است و به بیمار کمک می‌کند بهتر حرکت کند. از این روش می‌توان برای درمان درد زانو استفاده کرد.

اولتراسوند

با استفاده از امواج صوتی (که برای گوش انسان قابل تشخیص نمی‌باشند) برای تولید گرما در مناطق عمیق بدن، اولتراسوند تراپی می‌تواند به سبک شدن بافت‌ها و آماده شدن آن‌ها برای درمان دستی یا ورزش کمک کند. متخصص از ابزاری برای اعمال مستقیم امواج صوتی به صورت ایمن بر روی پوست استفاده می‌کند. اولتراسوند سرعت بهبودی رباط زانو را نیز افزایش می‌دهد.

لیزر کم قدرت

لیزر درمانی از امواج نوری با طول موج خاصی برای تحریک روند بهبودی استفاده می‌کند. (اثر لیزر زیر پوست شما اعمال می‌شود و شما چیزی احساس نخواهید کرد). این درمان درد زانو می‌تواند به کاهش التهاب، خستگی و فرسودگی ماهیچه و درد آن کمک کند. همچنین به متخصص اجازه می‌دهد مفصل زانوی تحت درمان را آسان‌تر حرکت دهد.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی زانو قدرت ماهیچه ساق پا را افزایش می‌دهد و می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند. برای افزایش قدرت، ایمپالس‌های الکتریکی به وسیله دستگاه تولید شده و از طریق الکترودها منتقل شده و اولین ماهیچه‌‌ای که زانو را حمایت می‌کند، یعنی ماهیچه چهارسر، تحریک می‌کند. برای کاهش درد زانو الکترودها بر روی پوست شما قرار داده می‌شود تا اعصاب اطراف زانو به آرامی تحریک شوند. متخصص طب فیزیکی، می‌تواند تشخیص دهد که شما تا چه حد باید فعالیت‌های مربوط به زانوی تحت درمان خود را محدود کنید. او همچنین روند پیشرفت عملکرد زانوی شما را در طول دوره بهبودی بررسی می‌کند.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی از طریق ارسال امواج صوتی با شدت بالا که با بافت‌های بدن ارتباط برقرار می‌کنند، به بهبود التهاب و درد مزمن در مفاصل مانند زانو منجر می‌شود. مکانیزم عملکرد شاک ویو تراپی بر اساس ترمیم و رشد بافت ها و سلول های آسیب دیده در زانو می‌باشد.

ورزش‌ها

بالا و پایین رفتن روی استپ (پله)

پای چپ خود را بر روی پله اول قرار دهید و دست خود را حفظ تعادل بر روی دیوار یا نرده‌های پله‌ها قرار دهید . به آرامی بر روی پای چپ خود بلند شوید به گونه‌ای که تنها بر روی پای چپ خود بر روی پله ایستاده باشید و پای راست شما بر زمین باشد. به مدت یک ثانیه در همین حالت بمانید و سپس بر روی پای راست خود از استپ پایین بیایید، در این حالت وزنی بر روی پای چپ شما نخواهد بود. این حرکت را 6 بار انجام دهید.

بلند شدن و نشستن

بر روی یک صندلی محکم و بدون دسته که پهنای آن برای شما مناسب باشد بنشینید و دست‌ها را در کنار خود قرار دهید یا بر روی سینه بگذارید، هر طور که احساس می‌کنید تعادل بیشتری برقرار می‌شود. به آرامی بلند شوید، حرکت خود را کنترل کنید و کاملاً بایستید. چند ثانیه صبر کنید و سپس به آرامی بنشینید. این تمرین را به مدت 1 دقیقه انجام دهید.

کشش پاها

بر روی زمین بنشینید و هر دو پا را در مقابل خود دراز کنید. دستان خود را به عنوان تکیه‌گاه بر روی زمین قرار دهید. به آرامی زانوی راست خود را خم کنید، پاشنه خود را به سمت باسن خود جمع کنید تا جایی که کشش ملایمی را در ماهیچه ران خود احساس کردید. به مدت 5 ثانیه صبر کنید و سپس پای خود را رو به جلو باز کنید تا پایتان راست و مستقیم شود. چند ثانیه استراحت کنید. این تمرین را 10 بار انجام دهید.