درد شست (شصت) پا: علت و درمان

درد مفصل انگشت پا می‌تواند به دلیل ناهنجاری یا آسیب در هر یک از ساختارهای انگشت از جمله پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم رخ دهد. درد شصت پا یکی از علائم نسبتاً شایع است زیرا پاهای ما به‌طور مداوم در معرض آسیب دیدگی ناشی از راه رفتن، دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی هستند. برخی از انواع درد شست پا می‌توانند همراه با بی‌حسی، سوزش، گرما یا علائم دیگر باشند.

در بسیاری از مواقع با تشخیص به موقع درد انگشت شست پا، فرآیند درمانی بسیار آسان و موثر است. یکی از بهترین روش‌های درمان درد شصت پا مراجعه به متخصص طب فیزیکی و استفاده از دستورات درمانی او است. متخصص طب فیزیکی با بررسی وضعیت بیمار عامل به‌وجود آورنده فشار و درد انگشت شست پا را تشخیص و آن‌را از بین می‌برد. علاوه‌بر این با توصیه‌ی روش‌هایی مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی، اولتراسوند، لیزر درمانی و حتی تجویز بعضی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به بهبود بیمار کمک می‌کند. کلینیک تخصصی طب فیزیکی دکتر فلاح مجهز به پیشرفته‌ترین تکنیک‌های درمانی در زمینه طب فیزیکی و با برخورداری از دانش روز آماده ارائه انواع خدمات در زمینه درمان درد شست پا به شما بیماران عزیز می باشد. جهت دریافت مشاوره و اطلاع از روش‌های درمانی و طب فیزیکی ما می‌توانید با شماره 03136252857 تماس حاصل فرمایید.

علل درد انگشت شست پا


درد شصت شست پا می‌تواند باعث مشکلات متعددی شده و سوالات زیادی را برای ما ایجاد کند. حقیقت این است که دلایل بسیاری برای درد انگشت شست پا وجود دارند. در ادامه نگاهی به دلایل مختلف این مشکل می‌اندازیم و برخی از مشکلاتی که ممکن است انگشت شست پا با آن مواجه شود را بررسی می‌کنیم.

آسیب

یکی از شایع‌ترین دلایل درد مفصل شست پا آسیب دیدگی است. اگر تا به‌حال به شست پایتان ضربه‌ای وارد شده باشد، می‌دانید که تا چه حد می‌تواند دردناک باشد. یک قدم اشتباه می‌تواند منجر به وارد شدن یک ضربه به انگشتان پا شود. این حالت می‌تواند باعث هرچیزی از کبودی تا شکستن شود که هر دو می‌توانند بر مفصل شست پا اثر بگذارند.

نقرس

نقرس یک وضعیت پزشکی است که باعث تجمع اسید اوریک و شکل‌گیری بلورهایی می‌شود. این بلورها در مفاصل و بخصوص در شست پا جمع می‌شوند. این شرایط می‌تواند باعث درد شدید انگشت شست پا،‌ گرما و ناراحتی شود بطوری که افراد مبتلا به نقرس در راه رفتن مشکل خواهند داشت.

آرتریت

آرتریت یک اختلال است که بر مفاصل اثر گذاشته و می‌تواند باعث درد شصت پا، تورم و محدودیت حرکت شود. در این مورد، آرتروز عامل اصلی است و اغلب در شست پا مشاهده می‌شود. آرتروز باعث تحلیل غضروف شست پا شده و حرکت دادن آن بدون درد انگشت شست پا یا ناراحتی را مشکل می‌کند. آرتروز اغلب مرتبط با یک آسیب در شست پا است.

قوز شست پا

قوز شست پا یک برجستگی سخت است که به دلیل بدشکلی مفصل شست پا ایجاد می‌شود. این برآمدگی می‌تواند بخصوص هنگام پوشیدن کفش شست پا را به طرف سایر انگشتان فشار دهد.

سزاموئیدیت

سزاموئیدیت زمانی ایجاد می‌شود که دو استخوان سزاموئید در زیر ناحیه شست پا ملتهب می‌شوند. این التهاب باعث درد انگشت شست پا و محدودیت حرکت مفصل می‌شود. این وضعیت معمولاً ناشی از ضربه به استخوان‌های سزاموئید است بخصوص اگر این ضربه تکرار شود. ضربه معمولاً در اثر ایستادن طولانی مدت روی انگشتان یا نوک انگشتان می‌باشد و اغلب در رقصندگان باله یا بازیکنان بسکتبال مشاهده می‌شود.

انگشت چمنی

یک آسیب دیدگی شایع در هر ورزشی می‌باشد که نیاز به دویدن و توقف‌های سریع دارد. این آسیب مفصل شست پا اساساً ناشی از کوبیده شدن مکرر انگشت پا به انتهای کفش در هنگام توقف سریع می‌باشد. این مشکل اغلب در بازیکنان فوتبال مشاهده می‌شود.

تشخیص


تشخیص با بررسی سابقه کامل آسیب آغاز می‌شود. فیزیوتراپیست سوالاتی را در مورد محل دقیق درد شصت شست پا، زمان شروع درد انگشت شست پا، اینکه درد شست پا به‌صورت تدریجی یا در اثر یک آسیب مشخص رخ داده است و حرکاتی که باعث بدتر شدن یا تسکین درد شست پا می‌شوند، می‌پرسد. وی همچنین از بیمار در مورد وجود تورم یا ضعف در پای وی می‌پرسد. سپس فیزیوتراپیست یک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد. وی کل پا و انگشتان آن را بررسی می‌کند تا حساس‌ترین نقطه را تعیین کند. همچنین هرگونه تورم یا قرمزی در این ناحیه بررسی می‌شود. سپس قدرت عضلات قدم پا و ساق پا را کنترل می‌کند. وی از شما می‌خواهد تا در هنگام کنترل درد و ضعف قدرت پا در برابر برخی حرکات مقاومت نمایید و هنگام ارزیابی میزان حرکت کلی در مفصل انگشت و سایر مفاصل قدم پا و مچ پا عضلات خود را رها کنید.

درمان درد انگشت شست پا


کفش‌های مناسب 

میزان تفاوت ایجاد شده در اثر استفاده از کفش‌های مناسب بسیار چشمگیر است. کفش‌های دارای طرح و اندازه مناسب باعث ایجاد تکیه‌گاهی برای پاها شده و می‌تواند به جلوگیری از شکل گیری برخی از مشکلات مفصل شست پا و درد شصت پا نیز کمک کند. این نکته برای کفش‌های ورزشی نیز صادق است. کفش‌های ورزشی مناسب می‌توانند در کاهش میزان آسیبی که موجب انگشت چمنی می‌شود موثر باشند.

گرما و یخ 

مانند آسیب‌های دیگر، موارد زیادی که می‌توانند باعث درد شست پا شوند به راحتی با استفاده از یخ (جهت کاهش تورم) و گرما (‌برای کمک به گردش خون و حرکت مفصل) قابل برطرف شدن هستند. این اقدامات بخصوص برای درد مفصل ناشی از انگشت چمنی و سزاموئیدیت مفید می‌باشند.

دارو و کرم 

چندین دارو و کرم وجود دارند که پزشک ممکن است برای حل مشکلات مفصل شست پا توصیه کند. برای مثال استروئیدها ممکن است برای کاهش درد شصت شست پا و تورم مورد استفاده قرار بگیرند. برای مواردی مانند نقرس، توجه پزشکی ضروری است زیرا باید انگشت را با استفاده از داروها و نیز کنترل اسید اوره درمان کرد.

ماساژ

مانند هر نوع آسیب دیگر در مفاصل یا عضلات، ماساژ می‌تواند به تسکین درد شست پا و ناراحتی کمک کند. مالیدن محل آسیب دیدگی بصورت محکم اما ملایم می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد.

اولتراسوند 

درمان با اولتراسوند یک نوع درمان موثر برای درد شصت پا است. در این روش امواج صوتی به ناحیه‌ی آسیب دیده و دردناک ارسال می‌شوند. این امواج با فرکانس یک میلیون لرزش در ثانیه حرکت می‌کنند. آنها می‌توانند تا ۵ سانتی‌متر در بدن نفوذ کرده و موجب تسکین درد در ناحیه‌ی مورد نظر شوند.

فیزیوتراپی 

در صورتی که درد شست پا دو تا سه هفته طول بکشد، برخی از بیماران برای بازیابی دامنه‌ی حرکتی و نیروی انگشت آسیب دیده و ترمیم آن نیاز به فیزیوتراپی خواهند داشت. فیزیوتراپیست در درمان‌های دستی مختلفی تخصص دارد که برای کاهش درد انگشت شست پا و افزایش حرکت استفاده می‌شوند.

لیزر کم توان 

لیزر درمانی روشی است که از طول موج‌های مشخص نور برای تاثیر بر بافت‌ها استفاده می‌کند و این عقیده وجود دارد که این کار موجب تسریع فرایند بهبودی می‌گردد. از این روش درمان درد شصت می‌توان بر روی بیماران مبتلا به درد شست پا به منظور از بین بردن درد شصت پا، تورم و افزایش عملکرد آن استفاده کرد.

کشش

کشش قبل و بعد از هر فعالیتی که در آن پاها درگیر هستند (بخصوص در صورتی که همراه با دویدن باشد) می‌تواند میزان آسیب دیدگی مفصل را محدود کند.

حرکت لاک حلزون 

روی پهلوی خود دراز بکشید به‌طوری که زانوها ۹۰ درجه خم شده و ران و شانه‌ها جمع شده باشند (در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از نوارهایی دور زانوها این کار را سخت‌تر کنید). زانوی بالایی خود را بلند کنید و سپس به آرامی به موقعیت اولیه بازگردید. مطمئن شوید که در طول این حرکت ران‌ها به طرف عقب یا جلو حرکت نمی‌کنند. دو ست با ۱۵ بار تکرار را برای هر زانو انجام دهید.

گرفتن حوله 

در حالتی بایستید که پای جلو روی یک حوله‌ی صاف قرار گرفته و زانو کمی خم شده است. زانوی عقب خود را صاف نگه دارید. از انگشتان پای خود برای گرفتن حوله استفاده کنید بطوری که سایر نواحی کف پا در تماس با زمین باشند. ۳ ست با ۱۵ بار تکرار را برای هر پا انجام دهید.

ضربه زدن با انگشتان پا در حالت نشسته 

در حالت صاف بنشینید به‌طوری که پاها به اندازه عرض شانه باز شده‌اند. در حالتی که کمرتان صاف است به‌طور متناوب با انگشتان پای خود به زمین ضربه بزنید. سعی کنید انگشتان پا را تا حد ممکن و سریع بدون بالا بردن پاشنه‌ی پا از زمین بالا ببرید. می‌توانید این تمرین را با قرار دادن نوارهایی در بالای زانو و اعمال کمی فشار دشوارتر کنید. دو ست شامل ۲۰ تا ۲۵ حرکت را برای هر پا انجام دهید.

ایستادن با یک پا روی بالش 

روی یک بالش (یا یک کوسن که به اندازه‌ای ضخیم باشد که زمین را حس نکنید) در حالتی بایستید که پاها در کنار هم قرار داشته و دست‌ها در دو طرف بدنتان هستند. مطمئن شوید که وزنتان بطور یکنواخت روی پاها توزیع شده است. یک پا را بردارید و با پای دیگر تعادل خود را حفظ کنید. سعی کنید که دستان خود را از بدنتان جدا نکنید و وزنتان از طرفی به طرف دیگر حرکت نکند. به مدت ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. برای هر پای خود ۴ بار این حرکت را انجام دهید.